Stavební uzávěra v Chrudimi

19. duben 2005
Pod kůži

My Češi jsme si velmi rychle zvykli nakupovat ve velkých obchodních centrech. Česká republika tak teď vykazuje nejnižší hustotu hypermarketů ve střední Evropě vůbec. Jejich počet se však neustále zvyšuje. Je tedy zcela na místě pořádně promyslet, kde takové nákupní středisko bude stát a jakou bude mít vlastně podobu.

Třeba v Chrudimi vyrostl jeden takový market v bytové zástavbě a vyvolal určitou nevoli ze strany některých obyvatel. Chrudimští radní se proto rozhodli další výstavbě radikálně zabránit. A to tak, že na soukromé pozemky v centru města vyhlásili stavební uzávěru. Tím majiteli prakticky znemožnili tyto nemovitosti komukoli prodat.

Naďa Kubínková: Chrudimští radní se obávají toho, že majitel tyto pozemky prodá a vyroste zde další nechtěný supermarket. Město má totiž s pozemky jiné plány. Jak potvrdil místostarosta Jan Čechovský, počítá s tím, že zde v budoucnu vznikne rodinná zástavba.

Jan Čechlovský: Město se obává toho, že by tam buď vznikla nějaká nová malá výrobna, případně i jiné zřízení nebo jiný objekt, který by jednak znehodnotil to území proti té přijaté urbanistické studii nebo by třeba i nepříjemným způsobem zatížil třeba dopravně celou lokalitu.

Naďa Kubínková: Majitelem objektu je soukromá společnost ČSAD Bus Chrudim. Její ředitel Jiří Bém nepopírá, že by o tyto pozemky devenlopeři neměli zájem.

Jiří Bém: Ta záležitost je otázkou posledních minimálně 4 let, kdy se s nějakou pravidelností objevují devenlopeři a mapují si situaci na tom trhu s nemovitostmi a s pozemky.

Naďa Kubínková: Stavební uzávěra platí až do roku 2009. Podle ředitele ČSAD Bus Chrudim Jiřího Béma byly jejich pozemky tímto znehodnoceny.

Jiří Bém: Protože my v podstatě jsme v současné době v roli nevolníka, který v okamžiku, kdy by ten areál chtěl opustit, tak prakticky nemáme možnost ho prodat, protože samozřejmě žádný investor, který by eventuálně tam chtěl teda učinit nějakou novou zástavbu a to podotýkám i zástavbu, která by byla v souladu s představami radnice, tak nemůže.

Naďa Kubínková: Místostarosta Jan Čechovský potvrdil, že jednání s majitelem pozemku sice proběhla, ale ne přesně podle jeho představ.

Jan Čechlovský: Nemohu říci, že by ta jednání nedopadla dobře, nicméně podle duchu veřejných jednání to nevypadalo, že bychom mohli dospět v dohledné době k dohodě.

Naďa Kubínková: Jiří Bém říká, že byl domluvě s radnicí nakloněn. Je však přesvědčen o tom, že se chrudimští radní snaží společnost vytlačit do průmyslové zóny.

Jiří Bém: Z hlediska toho, že by minimálně přišel někdo z radnice a řekl, neodpovídá to našim představám, pojďme se dohodnout na tom, v jakých krocích eventuálně to vymístíme. Ona ta záležitost má samozřejmě rub, aspoň který já tam prostě cítím a to je to, že radnice nechala vybudovat průmyslovou zónu za nemalých nákladů, která v podstatě v současné době stále zeje prázdnotou.

Naďa Kubínková: Chrudimský starosta Ladislav Libý tuto snahu města Českého rozhlasu potvrdil.

Ladislav Libý: Centrála hromadné autobusové dopravy si myslím, že by mohla být vhodnější někde jinde, neříkám přímo v průmyslové zóně, ale to území je poměrně zajímavé a myslím si, že by našlo lepší využití, než aby tam stály autobusy.

Naďa Kubínková: Stavební uzávěra je radikální krok, který se neděje příliš často. Radní měli podle Jana Čechovského k němu pádný důvod.

Jan Čechlovský: My se rozhodně nebráníme tomu, aby tady nové supermarkety nebo ta obchodní centra vznikla, nicméně byli bychom rádi, abychom na tom, kde budou, dospěli společně ve shodě, ne že se někdo rozhodne a někde v centru si postaví, co bude chtít.

Naďa Kubínková: Naopak ředitel ČSAD Bus Chrudim Jiří Bém říká, že důvody ke stavební uzávěře nebyly.

Jiří Bém: V podstatě my jsme v tom prostoru spokojeni, pakliže nevzniknou nějaké dramatické změny a tlaky, tak se stěhovat nehodláme, ale to, že my prostě někdo nějakým způsobem omezí jaksi mojí svobodu podnikání tím, že mi tam vyhlásí jakousi stavební uzávěru, to do jisté míry nechápu a nechápu to i z hlediska způsobu vyhlášení, který je velmi krajní.

Naďa Kubínková: Proto rozhodnutí radnice se může společnost ČSAD Bus bránit jen velmi těžko. Všechno teď závisí pouze na dalším vzájemném jednání.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: KUB
Spustit audio

Více z pořadu