Stěrače stírají a klakson troubí! Co vše kontrolovat pro bezpečný silniční provoz v zimním období

22. listopad 2022

BESIP je oddělení Ministerstva dopravy České republiky koordinující činnosti v oblasti bezpečnosti na pozemních komunikacích. Pojďme se dnes věnovat aktuálnímu ročnímu období, což je přelom podzimu a zimy, kdy se nám také dříve stmívá a ráno je déle tma. Bývají i velké mlhy, takže to vše snižuje viditelnost chodců a cyklistů.

Koordinátorka BESIP Lada Kociánová hovoří v naší radioporadně na téma: bezpečně v silničním provozu v zimním období.

Pojďme připomenout hlavní zásady bezpečného pohybu na silnicích, ať už budeme sedět v autě jako řidiči nebo jako cyklisté na kole. Či budeme pouze chodci.
Důležité je, aby bylo lidi vidět. Připomínáme chodcům a cyklistům, aby byli označeni reflexní páskou, a to i ve městech. Protože když vás není vidět, tak vás může někdo snadno přehlédnout a porazit. Tedy reflexní prvky určitě patří i do města. Cyklisté mají mít vybaveno kolo reflexními prvky, vepředu má být bílá odrazka, vzadu červená a v drátech kol a na šlapkách mají být oranžové odrazky.

Je potřeba, abyste byli vidět a také viděli své okolí. Snadno vás může někdo přehlédnout a porazit. Reflexní prvky určitě patří i do města.
Lada Kociánová, koordinátorka BESIP

Je potřeba mít také při jízdě na kole přilbu. Můžete uklouznout, a cyklista bude rozhodně lépe chráněn, pokud budete mít přilbu.

A když jsme u vybavení pro tyto tmavé a ponuré dny, tak samozřejmě nesmíme zapomenout ani na automobil. Je zapotřebí mít zkontrolovaná přední světla, jestli nesvítí jen jedno. Je potřeba, abyste byli vidět a viděli také své okolí.

Každý rok pravidelně připomínáme, že narážíte také na nedostatečně osvětlené chodce a cyklisty.

Čtěte také

Bohužel, je to pořád dokola. Stále je nutné lidem připomínat, aby byli vidět. Člověk vystoupí z auta a jde si něco koupit, ale neuvědomí si, že v tu dobu není dobře vidět na chodníku a přes silnici, když přebíhá.

Na sportovním oblečení už většinou bývá alespoň nějaký proužek reflexních prvků. Pokud ale jdete běhat jen v nějakých teplákách, tak nejste vidět. Pokud máte alespoň na čelovku na hlavě, tak je to dobré, ale zezadu ne. Tam je nutné mít jakýkoliv reflexní prvek na oblečení, abyste byli viditelnější.

Uskutečnil se také zajímavý průzkum týkající se se zraku řidičů. Jak dopadl?
Jsou to velmi zajímavá čísla. Jeden měsíc probíhalo měření zraku řidičů zdarma.

Čtěte také

Spousta lidí přišla úplně poprvé a tam byla ta čísla poměrně hrozivá. Protože z těch lidí při prvním měření odešla jenom asi tři procenta z nich bez korekce zraku.

Zjistili jsme, že čtvrtina všech změřených řidičů byla v pořádku, nepotřebovala upravit korekci. Ovšem dokonce 28 procent lidí potřebovalo korekci vyšší než 3/4 dioptrie, a to je hodně. Protože když řídíte, tak viditelnost a vidění se v tomto podzimním čase velmi snižuje. Venku je šero, auta vás oslňují, mokrá vozovka se leskne, tedy je tam velké riziko.

A zjistili jsme také, že pětina řidičů si do auta brýle na dálku vůbec nebere, a přitom je běžně používají. Dokonce až polovina cyklistů jezdí bez brýlí, a přitom je normálně mají.

Měli bychom také zmínit použití mlhovek u aut, protože ne všichni řidiči s nimi umí dobře pracovat.
U mlhovek je důležité, aby byly použity v mlze. Zadní mlhovka je určena k použití vždy a přední mlhovky používáme, pokud jedeme a nevidíme. Nemusíme je mít automaticky zapnuté i s tou s zadní mlhovkou.

Čtěte také

Ale zase naopak pokud z mlhy vyjedeme, je zapotřebí nezapomenout mlhovky vypnout. Protože pak oslňují protijedoucí řidiče. Tedy nezapomeňte používat mlhovky, ale nezapomeňte je i vypínat.

Co zimní pneumatiky na automobilech?
Dezén zimních pneumatik má být minimálně 4 milimetry. Přilnavost zimní pneumatiky je vyšší než pneumatiky letní a vzorek hraje hlavní roli. Nejen, že odvádí vodu a břečku z pod kola, ale taková pneumatika sedí lépe na silnici, má lepší přilnavost. Tedy je pro řidiče bezpečnější.

Také složení zimní pneumatiky je úplně jiné než u pneumatiky letní. Tedy není tady prostor pro šetření, investujte do kvalitní zimní pneumatiky. Nejen tedy proto, že je to povinné a může vás kontrolovat policie, ale především kvůli vlastní bezpečnosti. I bezpečnosti ostatních účastníků silničního provozu.

Celou radioporadnu o zásadách bezpečného silničního provozu v zimním období s Ladou Kociánovou z BESIPu si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Související