Únorová tragédie roku 1948 aneb Pavky Kohouta shakespearovská groteska o vítězství všeho lidu

1. listopad 2016

Nejnovější hra Pavla Kohouta má název Vítězný únor. Světovou premiéru díla s podtitulem Groteskně mrazivé drama uvedlo 29. října Klicperovo divadlo v Hradci Králové.

Ve formě shakespearovské tragédie a v důsledně československém blankversu se před diváky otevřou události osudových únorových dní roku 1948 včetně jejich reálných aktérů, mezi kterými nechybí Jan Masaryk, jeho přítelkyně, americká spisovatelka Marcia Davenportová, Edvard Beneš s manželkou Hanou, komunista Václav Kopecký, národní socialisté, sociální demokraté, osamělí pochybovači i mladí nadšenci a uprostřed nich samozřejmě také dvojník autora, básník Pavka.

V hlavních rolích uvidí diváci Lubora Novotného, Jiřího Zapletala, Jana Sklenáře, Filipa Richtermoce, nebo Roberta Mikluše. Hru nastudoval hostující režisér Břetislav Rychlík.

„Naše téma je prostřednictvím dramatu, které je rámcovou událostí odehrávající se v našich dějinách. Je to hra o mechanismech moci, o neschopnosti demokratů se spojovat,“ uvádí Břetislav Rychlík. O jeho angažmá v královéhradecké inscenaci říká dramaturgyně divadla, Jana Slouková, že sice váhala, zda těžké téma do programu divadla zařadit: „Pavel Kohout je blízký přítel Břetislava Rychlíka, takže po této stránce nebyl žádný problém, autor je velmi rád, že hru uvedeme ve světové premiéře právě v našem divadle, protože zmínil, že tady zažil docela slavnou éru se svými staršími kusy v minulosti. A zároveň je zde docela vtipná paralela, že Klicperovo divadlo se dříve jmenovalo Divadlo Vítězného února.“

03735112.jpeg

Sám Pavel Kohout v doslovu ke své hře uvádí „Nebylo úmyslem autora dramatizovat konkrétní historickou událost pro účely školní výuky, nýbrž použít ji jakožto modelovou situaci pro svébytné drama – s odvoláním na Shakespearovy Války růží, které nakládají s historickými podklady podobně a pro mě příkladně. Proto mají všechny postavy jen křestní jména či označení funkcí.“ Nahlédněte do zákulisí „vítězství československého pracujícího lidu,“ užijte si jazykovou ekvilibristiku na půdorysu shakespearovské dramatiky, poodhalte tajemství smrti Jana Masaryka a hlavně si s námi v režii Břetislava Rychlíka připomeňte téma svobody, manipulace a osobní odvahy.

Spustit audio