V česko-polském příhraničí vzniká obří projekt 200 km singletrackových tratí

Singltrek Podhůra

Tento týden v České Třebové podepsali dohodu o spolupráci čeští a polští partneři projektu Singletrack Glacensis. Dohodu uzavřelo 8 polských gmin a 3 česká města a svazek obcí.

Tím byl položen základ pro vytvoření více než 200 km singletracků v česko – polském příhraničí propagovaných pod jednou značkou.

Za českou stranu usilují o získání evropské dotace svazek obcí Region Orlicko– Třebovsko a města Choceň a Moravská Třebová.

„V 11 lokalitách česko–polského příhraničí jsou v první fázi projektu plánovány okruhy singletracků různé obtížnosti, nabízející vyžití širokému spektru návštěvníků, od amatérů a rodin s dětmi po zkušené a náročné bikery. Areály budou vzájemně propojeny do sítě cyklotrasami," naznačuje Renata Šedová, manažerka a koordinátorka projektu za českou stranu.

Ráj pro bikery z celé země

Starosta Jaroslav Zedník z České Třebové vidí příležitosti pro své město i region: „Náš areál Peklák bude spolu s Andrlovým Chlumem v Ústí nad Orlicí hlavním nástupním místem. Jsme přesvědčeni, že za nabídkou našich 40 km singletracků a 25 km MTB tras a za dalšími desítkami kilometrů u blízkých partnerů v Chocni a Moravské Třebové budou jezdit bikeři z celé České republiky.

Čtěte také

Trasy pro bikery vzniknou i v lese u Moravské Třebové.

Nové stezky pro cyklisty vzniknou na kopci, kde stojí rozhledna Pastýřka, turisty ale nijak neomezí, tvrdí místostarosta Václav Mačát.

Singltrek je cesta pro jednoho cyklistu

„Ten projekt musí být navržen tak, aby to nevadilo. To znamená, že se tam počítá s tím, že turistická trasa, která je dneska značená červeně, povede maličko jinak než v současné době. Bude muset být odkloněna, aby se nekřížila se sjezdy od Pastýřky dolů,“ vysvětluje Mačát.

Trasy povedou náročným terénem

A dodává, že trasy budou poměrně náročné: „Ty trasy, pokud bychom se pohybovali pouze v lesích města, tak budou poměrně náročné. Z toho důvodu budeme jednat s Lesy ČR, abychom mohli ještě alespoň jednu delší a pozvolnější trasu vybudovat směrem k Útěchovu.“

V Moravské Třebové je hodně cyklistů, kteří pravidelně jezdí po okolních lesích a trochu náročnější stezku by uvítali.


200 km za 135 milionů
Více než 200 km singletracků a desítky MTB tras budou v první fázi projektu stát téměř 5 miliónů €. Letos a v roce 2016 bude probíhat projektová příprava, stavět by se mohlo začít v roce 2017 a hotovo může být o rok později.

Patří mezi ně i Ondřej Kolouch: „V současné době je to zatím taková rekreační cyklistika. Slyšel jsem, že se tady v okolí mají budovat. Bude to určitě zpříjemnění cyklistických výletů do okolí. Určitě to rád vyzkouším, pokud to nebude nějakým způsobem přesahovat mé cyklistické schopnosti.“

Podle Václava Mačáta stavba nijak neomezí pohyb turistů ani občanů. Singletracky chce město začít stavět v příštím roce, práce potrvají zhruba půl roku.

Koordinátor za polskou stranu Marek Janikowski dodává projektu šťávu: „Náš projekt je hodně inovativní. Chceme zachytit nejnovější trend elektrokol a osadit na 15 místech napájecí stanice E-bike poháněné solární energií.