Více peněz pro nadané studenty a povinná maturita z matematiky

29. červen 2017
student - studenti - učení

Peníze pro nadané studenty i jejich učitele. To by si přál ředitel Gymnázia Mozartova Pardubice. Podle něj jsou dnešní studenti cílevědomí a mají velké ambice. Před nimi jsou nekonečné možnosti. Ovšem možnosti financování učitelů jsou stále velmi omezené.

Změn ve školství je celá řada. Dnes už bývalá ministryně školství Kateřina Valachová spustila uragán různých legislativních změn a úprav. „Ale kariérní řád stále čeká na schválení ve sněmovně. Je otázka, jestli ho poslanci vůbec schválí,“ říká ředitel Gymnázia Mozartova Pardubice Marek Výborný.

Inkluze se netýká jen dětí s handicapem

Nejvíce diskutované téma je inkluze, tedy společné vzdělávání. „To je problém hlavně na základních školách. Schází mi tam ale větší důraz na pomoc nadaným dětem,“ říká Marek Výborný a pokračuje: „Inkluze se totiž netýká jen dětí s nějakým handicapem, ale i dětí mimořádně nadaných. A to se týká právě gymnázií. Práci s nadanými studenty ale stát i ministerstvo opomíjí. Chybí více programů, kde by se mohli studenti rozvíjet tak, aby to mělo nějaký řád a nebylo to nahodilé. A hlavně je potřeba dostat do škol peníze pro učitele, kteří by pak s nadanými dětmi pracovali nad rámec své výuky. Nemůžeme přece po učitelích chtít, aby se dětem věnovali nad rámec své práce jako hobby. To přece nejde, musíme je zaplatit,“ míní ředitel Gymnázia Mozartova.

Matematika – jazyk přírodních věd

Stále slyšíme, že je nedostatek dětí, které se hlásí do učebních oborů. Jak to vidí ředitel gymnázia Marek Výborný? Podle něj to není pravda. „Naši absolventi se jednou třetinou hlásí na přírodovědné, třetinou na technické a třetinou na humanitní obory. Představa, kterou často zmiňuje odborná veřejnost, není pravdivá,“ říká.

A jak to vidí s povinnou maturitní zkouškou z matematiky? „Maturita z matematiky ano. Diskuze se zatím vede, jestli matematika na všech maturitních oborech nebo jen na gymnáziích a obchodních akademiích. Ale matematika je přece něco podobného jako jazyk. Je to jazyk přírodních věd a rozumně nastavená maturitní zkouška z matematiky by měla být,“ uzavírá ředitel Gymnázia Mozartova Marek Výborný.