Volant vám může rozdrtit ruce. Naučte se ho správně držet

31. leden 2019

Kdo na silnici nemyslí, nasbírá body, nebo dostane pokutu. Nově teď Ministerstvo dopravy navrhuje změny v bodovém systému a chce ho zjednodušit. Tvrdší postihy by měly být třeba kvůli volání z mobilu za volantem.

Naopak u některých méně závažných přestupků se sníží pokuty, třeba když si zapomenete doma řidičský průkaz.

„Maximální počet bodů zůstane stále 12, ale přestupky by měly být rozděleny jen do dvou kategorií-čtyř bodové a šestibodové. Teď jde o to, kam který přestupek bude patřit,“ uvažuje Petr Klempíř z autoškoly Jeka.

Co nás čeká, když se vybodujeme?

Je jedno, jestli to bude 3x4 nebo 2x6. Zkrátka až dosáhnete maximální hranice 12 bodů, přijdete o řidičský průkaz stejně jako dnes. Na tom se nic nezmění. Jestli se už náhodou neblížíte k vybodování, si můžete zjistit na registru řidičů, nebo na pobočkách Czech POINT.

„Pokud ale úřad zjistí, že už jste na 12 bodech, přijde vám obsílka s tím, abyste do pěti dnů odevzdali řidičský průkaz. Poté nesmíte rok řídit motorové vozidlo. Požádat o zkrácení, prominutí lhůty není v tomto případě možné. „Pro získání průkazu nazpět musíte splnit tři podmínky. Lékařskou kontrolu, dopravně psychologické vyšetření a zkoušku z odborné způsobilosti.

Nezaměňujte denní svícení s potkávacími světly

Policisté vás mohou pokutovat i za špatné svícení. Motorové vozidlo musí za jízdy vždy svítit, za snížené i nesnížené viditelnosti. Ve dne za nesnížené viditelnosti stačí svítit světly pro denní svícení, která jsou zabudovaná v novějších autech. Jakmile je viditelnost špatná, řidič musí zapnout potkávací světla. Světla pro denní svícení při horší viditelnosti nestačí. Navíc zezadu může být takové auto zcela neviditelné.

Použití světel pro denní svícení je tedy vyloučeno například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu a také tam, kde je umístěna dopravní značka Rozsviť světla.

Mlha na silnici

Volant držte v pozici tři čtvrtě na tři

Pro bezpečnou jízdu je také důležité správné držení volantu. Starší řidiči mají možná stále v paměti polohu rukou na volantu „za deset dvě“, u nových osobních automobilů na ni ale zapomeňte. Tohle platilo v době, kdy volanty osobních aut měly průměr skoro jako u autobusu, neměly airbagy ani posilovače.

„Pokud držíme volant nevhodným způsobem a při nárazu se aktivuje airbag, v momentě nám může rozdrtit ruku, anebo ji vystřelí přímo do obličeje, takže nás nepěkně poraní.“ Proto si zapamatujte pozici „tři čtvrtě na tři“, při které se vám airbag vejde mezi ruce.

Přistupujte k dopravní situaci s rozumem:

  • ve stojící koloně zbytečně neoslňujte zadními mlhovkami ani brzdovými světly (použijte ruční brzdu)
  • klakson používejte jen jako varování před nebezpečím, nikoliv z trucu a že vás někdo naštval
  • auto očistěte dokonale od sněhu a ledu, za průzory jako v tanku vás policisté nepochválí
  • věnujte se stoprocentně řízení -za volantem při jízdě nekuřte, nesvačte, nedívejte se na televizi, neotáčejte se za dětmi dozadu a netelefonujte
  • při změně směru jízdy vždy používejte blinkry
autor: Věra Říhová
Spustit audio

Související