Vybydlený hotel, opadané kachličky. Pardubické nádraží zachrání stovky milionů
Správa železniční dopravní cesty chce do několika let opravit budovu pardubického hlavního nádraží od architekta Karla Řepy. Ještě letos zahájí přípravné práce, celkové náklady se odhadují na stovky milionů.
Hlavní dominanta pardubického hlavní nádraží, vstupní odbavovací hala s hotelem a podzemním kinem, už není v dobrém stavu. Cestujícím původní interiéry slouží desítky let a mají za sebou jen dílčí úpravy. Pardubický kraj teď kvůli tomu zahájil předběžná jednání s majitelem. Podle Správy železniční dopravy cesty ale celková rekonstrukce nezačne hned a oříškem budou nejspíš i peníze.
„Nejvíce samozřejmě každého trkne, když vidí, že opadávají obkladačky na tzv. výškové budově hotelové části. Navíc hotelová část je úplně zplundrovaná a potřebovala by nové využití, než se původně zvažovalo,“ popisuje architekt a vlastník autorských práv Miroslav Řepa, syn projektanta Karla Řepy.
Náklady na opravu památkově chráněné budovy se zatím odhadují na stovky milionů korun, řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).
„Podle našeho názoru budova pardubického nádraží bude samozřejmě největší investicí, ale zároveň je to investice nejpotřebnější. Její vzhled, její stav odpovídá době. Uvnitř se provedla celá řada úprav. Dnes jsme ale v situaci, kdy potřebujeme rekonstrukci. Bylo nám řečeno, že to je tak vážná a velká investice, která bude stát stovky milionů korun, že není jednoduché ji z hlediska investičního plánu naplánovat v nějaké brzké době,“ dodává Netolický.
Současný vlastník Správa železniční dopravní cesty ale tvrdí, že přípravné práce, tedy stavebně technický a historický průzkumu nádražní budovy, by mohly začít už letos.
„Průzkum zahrnuje i kompletní digitální zaměření a architektonickou studii rekonstrukce obvodového pláště a budoucí možné využití objektu,“ mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Začátek samotných stavebních prací pak SŽDC odhaduje nejdřív na rok 2019.
Statut památky by pomohl k penězům
„Budova si to v každém případě zaslouží, poněvadž je to nejvýznamnější funkcionalistický objekt, který vznikl po druhé světové válce,“ dodává Miroslav Řepa.
Nádražní hala se zatím na seznam kulturních památek nedostala. Vyšší stupeň její ochrany by ale podle pardubického hejtmanství znamenal snadnější cestu k dotacím.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Deficit personálu nevyřešíme rušením nemocnic. Přesčasy byly, jsou a budou, říká ředitel Sohlich
-
Wilders má potíže se sestavením vlády. Nizozemské pravici vadí protiislámské a protievropské postoje
-
Bývalý tahoun Bostonu David Krejčí ve 37 letech ukončil kariéru. Důvodem jsou zdravotní potíže
-
Obrat ve stanovách polských státních médií. Dovětek hraje do karet straně Právo a spravedlnost