Vysočina bude krajem opuštěných nádraží

28. květen 2009
Pod kůži

Na Vysočině přestanou jezdit desítky vlaků. Kraj je totiž přestává dotovat. Nevěřícně kroutí hlavou odborníci v drážní dopravě i někteří železničáři. Desítkám lidí to značně zkomplikuje život. Nedostanou se do práce ani z práce.

Z vlakového jízdního řádu na Vysočině mizí desítky spojů. Nový grafikon začne platit 14. června a Kraj Vysočina přestává dotovat celkem asi 40 spojů. Dráhy všechny nezruší, samy by se totiž dostaly do velkých problémů. Chyběly by vagóny. Desítky lidí se ale nedostanou do práce, z práce a ruší se i některé víkendové spoje. V několika případech vlaky nahradí autobusy, i to je ale předmětem kritiky.

Z jízdního řádu zmizí spoje na celé Vysočině. Kraj argumentuje, že jde o vlaky, kterými nikdo nejezdí. Ty další nahradí autobusy. Komplikace to přinese i paní Anně, která do práce i z práce jezdí vlakem. Dotýká se jí spoj s označením 5920 z Havlíčkova Brodu směrem na Kolín. "Největší problémy budou s odpolední. Nehledě na to, že už druhý den jdu třeba zase na ranní. Takže už budu muset je ve 4 zase vlakem zpátky do práce. Mám psychicky i fyzicky docela náročnou práci a potřebuji odpočinek," přiblížila paní Anna.

Osobním vlakem 5920 jezdí v průměru 21 lidí denně. Dokládá to drážní statistika, kterou máme k dispozici. I ten je na černé listině. "Spoj 5920 jsme nezrušili my, ale České dráhy si ho zrušili jakožto oběhové vynucené vlaky. Podle sčítání v něm loni jezdilo 13 lidí, letos v něm jezdí 14 lidí. Bude nahrazen autobusem," říká krajský radní zodpovědný za dopravu Libor Joukl.

Dráhy vlak skutečně zrušily. A to proto, že kraj odmítl dva protijedoucí spoje a na kolejích by chyběly soupravy. "Kraj Vysočina u toho asi moc nepřemýšlel. Nahrazovat vlaky, kde v Leštině jsou koleje již od roku 1870, autobusy je úplný nesmysl," dodal starosta Leštiny u Světlé Jaromír Vadinský.

Po kolejích je to z Havlíčkova Brodu do Leštiny 28 kilometrů a osobní vlak vzdálenost ujede za 33 minut. Pokud bude autobus objíždět všechny zastávky, jakože musí, tak ujede mnohem více. Stejné je to mezi Havlíčkovým Brodem a Humpolcem, kde jsou navíc v zimě velmi sporadicky udržované silnice.

Starostové dotčených obcí se o konečné verzi jízdního řádu dozvěděli pozdě. Asi před třemi týdny je kraj a České dráhy svolali do Přibyslavi, kde jim to jen oznámili. "Můžu potvrdit to, že jsme zúčastnili jednání v Přibyslavi ohledně rušení 38 spojů. A když se rozjela diskuse, že to je nesmysl, tak zástupce SŽDC vystoupil a povídal, že od Kraje Vysočina už je podepsaný nový jízdní řád, takže nemáme o čem debatovat a naše připomínky jsou bezpředmětné," reaguje Vadinský.

Další kontroverzní rozhodnutí kraje se týká osobního vlaku 14830, který jede ráno z Jihlavy do Brodu. V zastávce Mírovka denně nastupuje 30 lidí. I ten v polovině června končí. "Nejde to dělat tak, že by se jenom rušily spoje. Musí to vzít nějak komplexně," dodal jeden cestující.

Více vlaků přestane jezdit také na Pelhřimovsku. Pokračuje místostarosta Kamenice nad Lipou Karel Beránek: "Je to služba lidem a jakékoliv rušení je cesta zpět. Jestli tam jedou dva nebo tři... Ať se zkusí v sobotu a v neděli zrušit v Jihlavě trolejbusy a uvidí hned, jak to bude vypadat s názory lidí."

Rozhodnutí Kraje Vysočina je konečné. Jízdní řády jsou připravené a od 14. června letošního roku budou platit.

Zrušení vlaků je vytržené z kontextu

Pěšky, autem, na kole - tak se tedy budou muset přemisťovat desítky lidí z Vysočiny. Z vlakového jízdního řádu jim mizí spoje, které kraj odmítá dotovat, protože s nimi údajně nikdo nejezdí. Samotným dráhám to stěžuje situaci v tom, že při rušení spojů na kolejích logicky chybí soupravy a neúměrně se tím zvyšují náklady. Dialog už není možný.

Koleje nejsou silnice. Když má vlak vyjíždět z nějaké stanice, nejprve tam musí dojet. "Nepovažuji tento krok kraje za dobrý zejména proto, že je vytržený z kontextu s ostatními kraji, kdy Kraj Vysočina přestal financovat 38 vlaků bez ohledu na to, že vlaky překračují hranice kraje," netají se ředitel krajského centra osobní přepravy Miroslav Havel. A vysvětluje: "Je pochopitelné, že vlak, pokud má výchozí stanici třeba Humpolec, do Humpolce musí dojet. Pokud vlak vyjíždí z Humpolce ráno v 5 hodin, tak vlak, který na 5. hodinu najíždí, není obsazen."

Protože právě noční a večerní spoje krajským rozhodnutím zredukoval. Některé zrušil úplně, jiné nahradil autobusy. Stalo se tak na základě analýzy specializované firmy. "Proto tyto vlaky kraj přestal financovat," řekl Miroslav Havel.

České dráhy, respektive sekce osobní přepravy jsou dlouhodobě ve ztrátě. Jejich činnost je založena na tom, že si kraje objednají jednotlivé spoje a ty asi z poloviny dotují. V případě velkolepého rušení vlaků na Vysočině, které nemá podle dopravních expertů obdoby, drahám vzrostou náklady právě v souvislosti s přemísťováním prázdných souprav. "Buď to nebude vidět v jízdním řádu a stojí nás stoprocentní ztrátu, nebo ho dáme do jízdního řádu s tím, že tam přijdou cestující a pojedou. Ale pochopitelně jich tam není tolik," doplnil Miroslav Havel.

A tak se u některých spojů skutečně stalo, že ho na vlastní náklady v jízdním řádu nechají. Další museli naopak zrušit, protože by si lidé neměli do čeho sednout. Dochází také ke kurióznímu případu. Osobní vlak 4820 jedoucí z jižní Moravy dotuje včetně přejezdu Vysočinou právě sousední kraj. "Je to jejich problém, protože tento spoj vozí tři lidi. A protože na území Jihomoravského kraje je podstatně větší obsazenost tohoto vlaku, tak pokud ho chtějí provozovat v sobotu a v neděli, mně to nevadí, my jim to umožníme," říká radní pro dopravu Kraje Vysočina Libor Joukl.

Řada vlaků bude nehrazena autobusy, což České dráhy nestojí nic. Cestující ovšem v několika případech stráví v autobusech mnohem více času než ve vlacích.

Tak razantní rušení spojů je nerozumné

Kraj Vysočina přestává dotovat bezmála 40 spojů, které také vypadnou z nového jízdního řádu. Desítkám lidí to značně zkomplikuje život. Radní Libor Joukl to vysvětluje tak, že když vlakem téměř nikdo nejezdí, tak není potřeba.

Expert na železniční dopravu z Fakulty dopravní ČVÚT Martin Jacura uvedl, že tak razantní redukce vlakových spojů, ke které přikročil Kraj Vysočina, není obvyklá ani rozumná. "Je nutné si uvědomit, že na železnici existuje něco, jako jsou oběhy souprav. Pokud v polovině platnosti jízdního řádu do nich někdo takovým způsobem zasáhne, tak oběhy naruší a pak je možné, že spoj zpět nemůže vyjet jenom proto, že tam nedostanete soupravu při cestě tam, kterou kraj nezaplatí," řekl Martin Jacura.

Kraj Vysočina chce některé vlaky naradit autobusy. To sice Martin Jacura považuje za možné řešení, ale tomu musí předcházet analýza celkové dopravní obslužnosti a obsazenosti a pak vybrat konkrétní relace. Je také pravda, že autobus vychází levněji. U autobusu vychází kilometr zhruba na 35 korun, zatímco provoz vlaku přijde na dvojnásobek.

Kraj Vysočina také chystá zrušení víkendových vlaků. "Nad tím doslova kroutím hlavou, protože v současné situaci, kdy mnoho regionů, a Vysočina mezi ně patří, mají velkou šanci posílit svoji ekonomickou situaci rozvojem turistického ruchu, tak rušit víkendové spoje, které slouží pro cesty za výlety, z návštěvy kin, divadel, je naprosto nerozumné řešení," doplnil Martin Jacura.

Ohlédneme-li se do zahraničí, zejména do vyspělých států, jako je třeba Spolková republika Německo, tak tam existují rozvinuté integrované dopravní systému a zásahy, ne takto výrazné, probíhají k celostátním změnám jízdního řádu. "Platí zásada, že co si spolková země objedná, to také zaplatí," dodal Martin Jacura.

Zítra zamíříme na severní Moravu. Jedna z místních rodin se obává, že v blízkosti jejich domu je jedovatý odpad. Nalaďte si v pátek 29. května Radiožurnál po 14. hodině.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.

autoři: mik , vij , dkf
Spustit audio

Více z pořadu