Z Hradce do Pardubic rychlostí 160 kilometrů. To je vize nového železničního memoranda
Společné memorandum k realizaci projektu modernizace železniční trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi odsouhlasila rada Královéhradeckého kraje. Cílem memoranda je především vyjádření podpory k urychlené realizaci dvoukolejného provozu daného železničního úseku, po kterém týdně projede až 42 tisíc cestujících.
„Královéhradecký kraj podporuje modernizaci a dokončení zdvoukolejnění celého úseku tratě, která bude nejenom pro obyvatele Královéhradeckého kraje znamenat zkrácení jízdní doby, díky zvýšení rychlosti, ale především zvýšení kapacity a efektivity provozu železniční dopravy,“ sdělil hejtman Královéhradeckého kraje Jiří Štěpán.
Podobu memoranda nyní odsouhlasila krajská rada a bude jej schvalovat ještě krajské zastupitelstvo. Kromě hejtmana Jiřího Štěpána by jej měl svým podpisem stvrdit i hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, primátor města Hradce Králové Zdeněk Fink a primátor města Pardubic Martin Charvát.
Cílem memoranda je vyjádření podpory k urychlené realizaci investičního záměru Správy železniční dopravní cesty
„Plánované zdvoukolejnění povede k větší stabilitě jízdního řádu, odstraní se jím křižování vlaků a vlakové soupravy budou navíc moci využívat celý svůj rychlostní potenciál. Na trati jsou nasazeny nejmodernější dynamické elektrické nízkopodlažní jednotky s maximální rychlostí 160 km/h. Této rychlosti však nemohou v celém úseku tratě nyní soupravy využívat,“ popsal Martin Červíček, první náměstek hejtmana pro dopravu.
I přestože většina tratě leží na území Pardubického kraje, je úsek Hradec Králové - Pardubice podle počtu přepravených cestujících nejsilnějším traťovým úsekem v Královéhradeckém kraji. Trať napojuje krajské město Hradec Králové na první tranzitní koridor. V pracovní den dosahují denní průměry přes 6,5 tisíc, o víkendech pak přes 5 tisíc přepravených cestujících. Celkem se tedy za týden v tomto úseku přepraví zhruba 42,5 tisíce cestujících.
Podle kategorizace železničních tratí Královéhradeckého kraje je trať v úseku Hradec Králové - Pardubice páteřní železniční tratí první kategorie.
V tomto úseku je v pracovní dny provozováno 37 párů vlaků, obdobný počet je provozován i o víkendu. Královéhradecký a Pardubický kraj objednává v tomto úseku vlaky kategorie „osobní“ a „spěšný“, Ministerstvo dopravy objednává vlaky kategorie „rychlík“.
Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi byla zprovozněna v roce 1857
Od roku 1965, kdy byla trať elektrifikována, na ní ale nebyl proveden žádný významnější konstrukční zásah. Dopravní kapacita stávající železniční tratě je tudíž vyčerpána a jednotlivé prvky jsou na hranici životnosti.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rozšíření mobilizace Ukrajinců? Ty, kdo do armády nechtějí, tady nepotřebujeme, říká paramedik
-
Nelze nekonat, shodli se zástupci koalice a opozice na schůzce u prezidenta o důchodové reformě
-
Polská kontrarozvědka vyšetřuje síť zaměřenou proti EU a Voice of Europe. Spolupracuje s Českem
-
‚Hokej, to bylo v podstatě jenom porazit Rusáky.‘ Československo před 55 lety vyhrálo legendární duely