Z Pardubic do Chrudimi bez zajížďky? Ostřešany připravovanou trať odmítají

Geologický průzkum na trase ostřešanské spojky

Ostřešanská spojka by měla zajistit pohodlnější jízdu vlakem mezi Pardubicemi a Chrudimí. Odpadla by totiž zajížďka do Rosic. Jenže plánovaná stavba se nelíbí všem, podle kritiků je navržené řešení moc drahé a poznamená krajinu.

Stavbu trati chystá Správa železniční a dopravní cesty. Projektanti momentálně doplňují podklady, zapracovávají například hlukovou studii. Současně pokračuje posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Plán investora je takový, že novou trať začne budovat za tři roky a hotová by měla být v roce 2022.

Hlavní výhody jsou zrychlení cesty mezi Pardubicemi a Chrudimí. Trasa navíc povede kolem zóny v Černé za Bory a umožní napojení průmyslového areálu na železnici. Další výhoda pro běžné cestující by měla být nová zastávka Pardubice centrum - ta je naplánovaná u podchodu u ulice Sladkovského.

Obce na trase nesouhlasí

Nejbližší obce ale zrovna nadšené nejsou. Obecní úřady od začátku žádají, aby trať vedla v zářezu a byla schovaná v terénu. Investor zase kvůli hladině podzemní vody navrhuje koleje postavit na náspu. A to se nelíbí například lidem v Ostřešanech, mají strach, že by šestimetrový val výrazně narušil krajinu. Proti je také Chrudim, podle radnice je řešení moc drahé a složité. Železnice by totiž vedla přes několik důležitých silnic, obchvat Chrudimi i původní výjezd na Pardubice.

A Ostřešanská spojka by taky znamenala konec stávající trati přes Medlešice a Staré Jesenčany. Ta by měla být po dokončení odstraněná. Podle medlešického osadního výboru sice vlakem už jezdí jen minimum obyvatel obce, ale přesto si přejí trať zachovat, aby měli lidé možnost volby.

Interaktivní mapa: kliknutím vyberete jednotlivé trasy.