Z vlaku rovnou do autobusu a naopak. To bude do dvou let realita i v Plzni

1. únor 2017

Plzeň se chce zbavit nechvalně proslulé rarity v hromadné dopravě. Tou je tří a půl kilometrová vzdálenost mezi vlakovým a autobusovým nádražím. Nový přestupní uzel vybuduje v Šumavské ulici u hlavního vlakového nádraží. Zkvalitní a zrychlí se tím přestupy mezi vlaky, autobusy veřejné linkové dopravy a páteřními tramvajovými a trolejbusovými linkami.

Cestující se mohou nyní přemístit od hlavního vlakového nádraží k centrálnímu autobusovému nádraží tramvají číslo dva, anebo trolejbusem číslo 11.

Například cesta tramvají trvá zhruba sedm minut a obsahuje pět zastávek. Díky novému autobusovému nádraží odpadne obzvláště pro mimo plzeňské a pro turisty někdy zdlouhavé kupování lístků či hledání zastávek. A i lidé, kteří dojíždějí do Plzně za prací nebo do školy, budou mít snadnější přestupy na linky MHD.

„Pro nás je tento uzel klíčový z toho důvodu, že je navázaný na dvě tramvajové linky, které jsou linkami páteřními, a kromě jedné, na všechny trolejbusové linky, které obsluhují jak areál celého města, tak areál Škodovky a areál průmyslové zóny Borská pole,“ řekl náměstek primátora Petr Náhlík.

Komfort nejen pro cestující, ale i pro řidiče a další pracovníky

V Šumavské ulici vznikne deset nástupních a deset odstavných míst pro autobusy, točna pro trolejbusy, denní místnost pro řidiče nebo sociální zařízení. Podle Davida Malána z magistrátního odboru investic bude také přestupní uzel zastřešený.

„Součástí stavby je zakrytí celého nástupního prostoru ocelovou konstrukcí, dále parkovací stání kiss and ride, aby bylo možné odvést nejbližší na autobusové nádraží, kde nastoupí na linku a hned zase jet dál. Plus jsou tu nějaká místa pro invalidy,“ upřesnil Malán.

Centrální autobusové nádraží tím ale nekončí. Petr Náhlík řekl, že bude fungovat do té doby, než budou hotové tři menší přestupní uzly - jeden na Slovanech u konečné tramvaje číslo 1 a dva na Borech - v ulicích Kaplířova a U letiště.

„Dokud nebudou vybudovány všechny tyto terminály a nebude jasná dohoda mezi městem Plzeň a Plzeňským krajem o budoucí podobě integrované dopravy Plzeňska. Bude samozřejmě centrální autobusové nádraží dál sloužit. Očekávám, že to bude zhruba na deset let, a poté bude doprava zajištěna tak, aby navazovala v terminálech, o nichž jsem mluvil,“ vysvětlil Náhlík.

Nový přestupní uzel bude stát zhruba 180 milionů korun a z toho 100 milionů by mohla pokrýt evropská dotace. Finančně se podílí i Plzeňský kraj. Hotové by mělo být nové autobusové nádraží do konce roku 2018. Stavba tedy poběží současně s rozsáhlou rekonstrukcí železničních mostů u vlakového nádraží, která už začala.


Šumavská ulice v Plzni
autor: kos
Spustit audio