Závodníci z Přelouče několikanásobnými mistry Evropy! Na Avii nedají dopustit

14. listopad 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Avie Bohumíra Čápa a Kateřiny Ventlukové v Montalieu

Jednou jsi nahoře, jednou dole. Když k tomu drncání přičtete řvaní motoru i navigátora, jste už blízko našeho tématu, a tím je Truck Trial. V Přelouči máme několikanásobné mistry Evropy v tomto automobilovém sportu.

Co je Truck Trial? Řidič s navigátorem překonávají v závodním autě náročné překážky v těžkém terénu. A sympatický tým z Přelouče  Racing Team AVIA Future dokáže se svou Avií 31 skoro zázraky. V posledních čtyřech letech si nenechal vzít titul mistr Evropy!

Odvaha, adrenalin, souhra, blesková reakce

Řidič Bohumír Čáp a navigátorka Kateřina Ventluková v sobě mají spoustu odvahy. Jezdí v závodní avii a překonávají náročný terén s brankami, nejčastěji v kamenolomech nebo pískovnách. Během roku musejí tzv. odjezdit 11 víkendů po celé Evropě. Výsledky z jednotlivých závodů se sčítají a ceny se předávají v Německu nebo v Rakousku, kde je tento sport populární.

"Vyhrává ten, kdo má nejmíň trestných bodů. Ty se udělují za každou zlomenou branku nebo dotek. V kamenolomech je to těžké, protože tam může kámen odskočit na tyčku a my pak musíme rychle přemýšlet, jak chybu napravit," vysvětluje navigátorka Kateřina.

Za víkend se jede třeba i 16 tzv. sekcí v rámci jednoho závodu. Přeloučský tým Racing Team AVIA Future soutěží v kategorii, kde je nejvíc posádek z celé Evropy. Je to kategorie S2, to znamená, že se jedná o vozidla, která mají dvě nápravy. 

Peníze až na posledním místě

Tento sport vyžaduje spoustu odvahy a chytrosti. Přesto jsou odměny za výhry minimální. Mnohem víc do tohoto sportu musejí nadšenci dát. Bez sponzorů by se neobešli.

"Ani manželce neříkám, kolik do toho dávám, to by mi to asi zakázala," směje se Bohumír Čáp.

Kateřina zatím manžela nemá. Ale na závodech je muži velice obletovaná. Navigátorek žen je přece jen ještě málo. Truck Trial je spíše mužský sport. "Ovšem jak je vidět z našich úspěchů, ženy přece jen umí navigovat líp, než muži," podotýká navigátorka Kateřina Ventluková.

Řidič Bohumír Čáp a navigátorka Kateřina Ventluková musí při trucktrialových závodech absolvovat i brodění

Jak se shání navigátor

Kateřina a Bohumír jsou bývalí motorkáři. Když Bohumír začal závodit v Truck Trialu, Kateřina se občas zajela podívat na závody. A on ji nakonec oslovil s tím, že by ho mohla zkusit navigovat. 

"Já jsem to brala. Nastoupila jsem do autoškoly, dodělala jsem si skupinu C a E, a další rok už jsme jeli společně. Ale ten první rok v Evropě byl krutý. V sobotu dopoledne jsme v jedné sekci rozmlátili šíleně auto. Pak jsme to celý den dávali do kupy. To byla pro mě velká škola," vzpomíná navigátorka.

Avia je nejlepší

Při závodech samozřejmě záleží na kvalitě auta, ale hlavně na závodnících, jak důmyslně celou trať promyslí. "Vždy si trasu před závodem projdeme, řekneme si, co by se jak dalo jet. Ale nejvíc vymýšlíme těsně před danou sekcí. Kudy budeme najíždět a podobně. Jedna sekce trvá 15 minut. Do té doby musíme projet pět branek a vymyslet plán, jak na to," vysvětluje navigátorka Kateřina.  

"Když dojde na nejhorší, padají i sprostá slova. Vy byste v rozhlase jen pípali. Třeba letos se Káťa hodně bála v Německu. Čekal nás sjezd po skále, tak jsem jí řekl, ať se nedívá," směje se Bohumír Čáp.

Adrenalin si vyzkoušela na vlastní kůži i naše redaktorka Jitka Slezáková v přeloučském tankodromu. Pokud si chcete poslechnout, jak to zvládla, pusťte si audio k pořadu.

Spustit audio

Související