Železniční muzeum, nebo nadjezd nad tratí? Obojí se do Chocně nevejde

Bývalá železniční výtopna v Chocni

V Chocni možná bude nadjezd nad tratí na Hradec Králové. Radnice chtěla projekt podpořit, zastupitelé to nakonec neodhlasovali. Plánované stavbě by navíc nejspíš musela ustoupit víc než 140 let stará budova bývalé výtopny. To se nelíbí městské opozici, ani nadšencům, kteří by v objektu rádi vybudovali železniční muzeum.

Jak pravděpodobná je stavba nadjezdu, je těžké odhadovat. Správa železniční dopravní cesty zatím záměr plánuje a nic není rozhodnuté. Prostor, kde by mohl nadjezd být, je relativně malý a jeho stavba by tak byla komplikovaná. Sklon vozovky by například byl asi osm procent.

O vybudování mimoúrovňového křížení silnice s kolejemi správce železnic uvažuje, potvrdil to jeho mluvčí Marek Illiaš: „Bohužel zatím nemáme konkrétnější podobu, nicméně již dnes víme, že se bude jednat o nadjezd, jinými slovy o mimoúrovňové křížení trati. Traťová rychlost bude v tomto úseku projektována na 120 – 160 km v hodině.“

Vybudování nadjezdu ale není podmínkou pro modernizaci tratě. SŽDC tak de facto městu stavbu nabízí a záleží na Chocni, jestli nabídku přijme.

Novému mostu by pravděpodobně muselo ustoupit i staré depo, které se už několik let snaží získat železniční nadšenci a vybudovat v něm muzeum. Přestože starosta písemně vyjádřil nadšencům podporu a slíbil i pomoc, nakonec se na jednání zastupitelstva o jejich aktivitě prý ani nezmínil a ani zástupci SŽDC o tom údajně nevěděli.

Bývalá železniční výtopna v Chocni

Tvrdí to jeden ze členů Klubu přátel kolejových vozidel Milan Kokstein: „Já jsem myslel, že na tom zastupitelstvu sdělili, že je tady nějaká parta kluků a zájemce, který má peníze a tak dále, ale já jsem se před 14 dny dozvěděl, že se o nás vůbec nehovořilo.“

Starosta Miroslav Kučera z ODS po telefonu řekl, že pokud by kvůli nadjezdu musela ustoupit výtopna s depem, město se stavbou nebude souhlasit. Klub přátel kolejových vozidel se stavbu snaží získat už asi čtyři roky. České dráhy jsou prý myšlence muzea nakloněné a s prodejem nepotřebného depa souhlasí, některé z pozemků ale patří SŽDC a ta je zatím prodat odmítá.

(Ne)potřebný nadjezd

Provoz na Pardubické ulici není nijak silný. Podle údajů ŘSD tam denně projede jen asi 3000 aut. V územním plánu města jsou navíc jiné dopravní stavby. Například přemostění koridoru, které by spojilo Pardubickou a Vysokomýtskou ulici, a pak také dálniční přivaděč, který by měl sloužit jako obchvat města.

I proto je podle opoziční zastupitelky Dagmar Bláhové ze sdružení Otevřená radnice stavba mostu zbytečná: „Ve chvíli, kdy bude hotový obchvat a přeložka Pardubická – Vysokomýtská, tak je dost možné, že nadjezd na železnici Na Lhotách se stane naprosto zbytečným a že z toho bude jen obrovská tunová megastavba z betonu.“

Modernizaci plánuje SŽDC, silnice, kde by měl most být, patří zase kraji. Cesta k případné stavbě nadjezdu nebo železničního muzea tak bude ještě komplikovaná.