Festival Dokořán pro hudební divadlo: Krize libreta, stylová neukotvenost, vynikající herci

22. červen 2018

V termínu od 9. do 13. června se v Brně konal festival Dokořán, který nabídl průřez toho nejzajímavějšího, co na poli hudebního divadla u nás i ve světě za poslední dobu vzniklo.

Městské divadlo Brno se k pořádání festivalu vrátilo po osmi letech. Jedním z důvodů, který sehrál roli v obnovení festivalu, bylo to, že se oblast hudebního divadla neustále vyvíjí a jednotlivá díla často přesahují hranice jasně vymezených žánrů.

Městské divadlo v Lublani: RENT

Pořadatelé také upozorňují na to, že žádná podobně specializovaná přehlídka se v České republice a jejím blízkém okolí koná. Podle dramaturga Jana Šotkovského za zrušením festivalu Dokořán v roce 2010 stál zejména vznik nového mezinárodního festivalu Divadelní svět Brno, na kterém se všechna brněnská divadla organizačně podílí.

„Uběhlo osm let, Divadelní svět se zpevnil a stabilizoval. Navíc jsme zjistili, že po festivalu Dokořán je poptávka. Pořád potkáváme lidi, kteří říkají, že to byla fajn přehlídka, že je jí škoda a že je pro oblast hudebního divadla škoda, že se ta díla nikde nepotkávají.“
Jan Šotkovský

Festival Dokořán v sobotu 9. června zahájilo předávání Cen webového portálu musical-opereta, který letos udělil ceny již potřetí. Jako Nejoblíbenější herečku diváci zvolili Moniku Absolonovou, v kategorii Nejoblíbenější herec zvítězil Václav Noid Bárta a jako Nejoblíbenější inscenaci diváci zvolili Krysaře z pražského Divadla Kalich.

Městské divadlo v Lublani: RENT

Cenu odborné kritiky, ve které hlasovalo jedenáct muzikálových publicistů, získal původní muzikál Bítls z Městského divadla Brno. Vůbec poprvé tak odborníci jako mimořádnou inscenaci roku označili muzikálovou komedii. Poslední cenou, kterou musical-opereta předával, byl Bard hudebního divadla. Toto ocenění uděluje redakční rada webu a získala je operetní sólistka Hana Horká.

Celkově se na festivalu Dokořán představilo šest českých divadel a dvě zahraniční. Bratislavské bábkové divadlo do Brna přivezlo pohádku Zhavranelí, která vychází ze Sedmera krkavců od Boženy Němcové. S druhou mezinárodní produkcí se divákům představilo Městské divadlo v Lublani, které v režii ředitele brněnského Městského divadla Stanislava Moši nastudovalo muzikál RENT.

„Vždycky tady byla většina inscenací tuzemských a asi tomu tak bude i nadále. V příštím roce bychom chtěli, aby těch zahraničních věcí bylo víc a už jich máme víc rozjednaných. Tady ten hlavní důvod byl ten, že jsme se rozhodli obnovit festival poněkud spontánně až v průběhu této sezony. Zahraniční soubory, obzvláště pokud usilujete přivést inscenaci výpravnou a technologicky náročnou, plánují velmi dopředu. Myslím si, že příští rok bude více mezinárodní. Máme rozjednané nějaké tipy ze Slovenska, Polska, Německa a chystáme se s kolegy v létě podívat na festival do Edinburghu.“
Jan Šotkovský

Na závěr festivalu se konal kulatý stůl, kde odborníci na hudební divadlo hovořili nejen o jednotlivých inscenacích, ale dotkli se i problematiky hudebního divadla obecně. Divadelní publicista Peter Stoličný v souvislosti hned s několika festivalovými produkcemi upozornil na krizi libreta: „Slavný muzikál RENT je oslnivý, ale vůbec nesouhlasím s tím, že je to přelomové dílo, protože má velice slaboučké libreto. Opírá se o Bohému, kde bylo vynikající. A tady se jenom mluví, respektive zpívá o tom, jací jsou to bohémové, ale my nic jiného nevidíme. Tam se nekoná, tam se mluví o konání.“

Těšínské divadlo: Báthoryčka

Druhým problémem, o kterém se v souvislosti s festivalovými představeními mluvilo, byla neukotvenost, a to jak žánrová, tak i stylová a hudební.

„Kdyby inscenace Báthoryčka byla stylově ukotvená, tak by to představení fungovalo mnohem lépe. Když se najednou ozval automat bicích, tak to mě z koncentrace vytrhovalo nejvíc. Dovedu si představit, že to z konceptu a směru mohlo vytrhávat i samotné herce. V momentě, kdy divák sleduje kontinuitu a poslouchá ji zároveň, tak pak ho to může nějak vtáhnout. Ale pokud je to „rozházené“ po všech stránkách, tak to nemůže zafungovat,“ upozornil dirigent Městského divadla Brno Dan Kalousek.

Městské divadlo Brno plánuje festival Dokořán pro hudební divadlo i v příští divadelní sezoně. Organizátoři hodlají pokračovat v nastaveném režimu s tím rozdílem, že by festival měl být více mezinárodní a měl by být prodloužen na sedm dní.

Kulatý stůl: Jan Šotkovský, Dan Kalousek a Josef Herman
autor: Iveta Novotná
Spustit audio