Zůstanou sdílená kola v Pardubicích? Nextbike žádá příspěvek, město odmítá

13. leden 2021 09:58
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Sdílená kola nextbike v Pardubicích parkují na 35 místech. Například u zdymadla

Pokračování projektu sdílených kol v Pardubicích zatím není jisté. Provozovatel, firma Nextbike, totiž půl roku nabízela službu městu zdarma, teď chce přispět. Pro radnici je ale požadovaná částka příliš vysoká, obě strany budou o podmínkách ještě jednat.

„Předpokládali jsme to, protože projekt byl brán jako pilotní na půl roku a až skončí, tak se obě strany rozhodnou, jak budou pokračovat,“ říká náměstek primátora Petr Kvaš z ODS.

Sdílená kola začala po městě jezdit v květnu a lidé si na tuto službu rychle zvykli, ostatně prvních 15 minut jízdy je zadarmo a za tu dobu se dá projet půlka města. Provozní ředitel společnosti Nextbike Tomáš Karpov řekl, že za půl roku zaznamenali okolo 55 tisíc výpůjček. „Zájem byl velký, myslím, že nad očekávání. Samozřejmě že teď v zimě lidé jezdí o něco méně, na druhou stranu pořád jezdí.“

Ze začátku chvíli trvalo, než se cyklisté naučili kola opravdu parkovat tam, kde mají a radnice také s firmou tato virtuální stanoviště dolaďovala, podle Kvaše ale žádné velké problémy se sdílenými koly nejsou.

Konkurence pro dopravní podnik?

Pilotní projekt ale skončil a teď firma Nextbike chce, aby se město začalo na zaplacení služby podílet. Náměstek Petr Kvaš potvrdil, že má jít o částku okolo 1,5 milionu korun ročně, to je ale pro město příliš. „Tato částka by zajistila to, aby projekt fungoval za stejných podmínek, to znamená, že každý, kdo si vypůjčí kolo, by měl 15 minut zdarma.“

Podle Kvaše taková částka pro město není akceptovatelná. „Propady dopravního podniku jsou tak obrovské, že abychom si ještě posilovali konkurenci dopravního podniku, tak to asi tímto způsobem nepůjde a budeme hledat jiné řešení.“

Tomáš Karpov zatím podrobnosti k podmínkám dalšího provozu kol nesdělil, věří ale, že se s radnicí nakonec nějak domluví. „Nechci předbíhat, ale věříme, že pro město to bude přínosná služba a případné navýšení kol a počtu stanic by dokázalo oslovit další uživatele a tím pádem by se ta služba mohla zefektivnit.“

Podle Kvaše je jednou z možností vyšší spoluúčast cyklistů. „To znamená, aby tam byl nějaký příspěvek hned od začátku, jako je to třeba u sdílených koloběžek.“

Podobná situace se sdílenými koly je i v Hradci Králové, zástupci obou radnic budou o další spolupráci jednat s firmou Nextbike příští týden.

Spustit audio

Související