Autonomní zabijáci. „Největší etickou otázkou je, když se stroj sám rozhodne zabít,“ říká etik
Kromě stovky různých stánků jsou na Veletrhu vědy v pražských Letňanech také přednášky. Jedna z nich nese název Autonomní zabijáci, etika vojenských robotů. „Za chyby autonomních strojů není nikdo subjektivně odpovědný,“ říká David Černý z Centra Karla Čapka pro studium hodnot ve vědě a technice na Ústavu informatiky AV ČR.
Poslechněte si speciál Magazínu Experiment ze 7. června 2025
Jste přední český odborník na etiku autonomních vojenských robotů. To je velmi zajímavé téma, které by se dalo rozebírat dlouhé hodiny. V dnešním odpoledním programu ale máte vyhrazeno 20 minut, tak o čem budete mluvit?
V těch 20 minutách se pokusím představit obě spektra názorů. To znamená na jedné straně zastánců využívání plně autonomních vojenských robotů a na druhé straně také ten druhý tábor, který se domnívá, že bychom překročili pomyslnou řeku Rubikon – a pak už není cesty zpět. Čili že máme silné důvody k tomu, abychom ty roboty vůbec nevyvíjeli a v reálných vojenských konfliktech nepoužívali.
Velmi aktuální téma. V ruském útoku na Ukrajinu figurují drony a další technologie. Jak moc jsou dnes autonomní?
Ta autonomie je otázkou míry – od nulové až po plnou autonomii. Drony jsou autonomní v určitých fázích své operace. Ale největší etickou otázkou je právě ta plná autonomie, kdy stroj nejenom identifikuje cíl, ale sám se rozhodne, že ho zlikviduje, včetně tedy toho, že zabije nějakého nepřátelského vojáka.
Když vývojáři pracují na těchto strojích – na těchto zbraních, můžeme říkat –, přemýšlí o té etice?
Určitě o ní přemýšlejí. Nemusí to být tak explicitní, že by si říkali, teďka budeme dělat etiku a teď děláme tu inženýrskou práci. Ono se to vlastně postupem času stalo takovým implicitním hodnotovým rámcem samotného inženýrství. Takže oni ve všech fázích návrhu, vývoje, výroby atd. předpokládají určitou sadu hodnot, kterou se snaží do nástrojů, které vytvářejí, vtělit.
Čtěte také
Kdyby byl ten robot úplně autonomní, kdo je pak za jeho chování odpovědný?
Ta otázka je velice složitá. Budeme se asi muset smířit s tím, že v některých situacích nebude odpovědný nikdo v tom smyslu, že nebude nikdo, kdo by se provinil. Například robot chybně identifikuje cíl, usmrtí civilistu, což je velký problém samozřejmě, ale nebude tam žádný důvod si myslet, že chyba byla na straně programátora atp. Takže tam nebude nikdo, kdo by se subjektivně provinil.
Tomu se říká subjektivní odpovědnost. Ale existuje takzvaná odpovědnost objektivní, že tady vznikla nějaká škoda, nějaká újma a musí být někdo, kdo to nahradí. A to může být třeba armáda, která bude ty stroje používat.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Dotace jsou platby za starost o půdu. Mohou ale jít na nákupy velkým hráčům, obává se sedlák Pitek
-
Izraelská armáda zahájila plánovaný útok na město Gaza. Tel Aviv kvůli ofenzivě povolal 60 000 záložníků
-
Humpolec rozesílá varování školám: Nechoďte s dětmi z bezpečnostních důvodů do nelegálního chovu tygrů
-
Macháček: Nezlehčujme, že si Putin nedovolí útok na NATO. Říkejme, jak špatně dopadne, když to udělá