Deníky i rodinné filmy. V záběrech z Protektorátu je cítit společenská nálada, přibližuje režisér unikátní dokusérie

15. březen 2024

Dva roky připravoval režisér Ondřej Veverka dokument My, občané Protektorátu. Třídílnou sérii tvoří soukromé filmové materiály, zápisky deníků a korespondence. „V zahraničí je práce se soukromými materiály populární. U nás vzniklo Soukromé století, ale z Protektorátu jsem nic nenašel. Udělal jsem si rešerše a našel jsem stovky filmů,“ vypráví a odhaluje, že chystá pokračování. „Pokud máte doma amatérské filmy z 50. let nebo deníky, korespondenci, ozvěte se nám,“ vyzývá.

Bavili jsme se o archivních materiálech, které si třeba i naši rodiče nebo prarodiče natáčeli doma. Na co to tehdy točili?

Primárně to byl tzv. osmimilimetrový film, který vznikl jako amatérský filmový materiál a vznikl v 30. letech a stal se velmi populárním. Velká část filmů, které jsem v archivech objevil, byla natočena dokonce i na barevný filmový materiál, což je obzvlášť velká rarita, hlavně velmi drahá na to dobu a taky tím postupem války velmi nedostupná. Myslím si, že to tak opravdu bylo, že spousta lidí si ještě před válkou nakoupila ten filmový materiál – jak černobílý, tak barevný – a když přišel protektorát, zachytávali spíše ty každodenní, rodinné záležitosti a ten barevný si nechávali na optimističtější léta.

V rámci Protektorátu byla realita zachycena opravdu minimálně, ale na konci války, ve 45. se Češi zase roztočili a už tam šlo vidět v těch záběrech, že nabyli jakéhosi sebevědomí a už se nebáli zachytit cokoliv. Ta politika už tam byla vidět. Konec války, válčení, radost a naděje, všechno.

Proč jste to nastříhal po etapách? Šel jste chronologicky?

Šel jsem chronologicky. V prvním díle sledujeme vývoj událostí od roku 1938 do roku 1940, druhý díl je od roku 1940 do roku 1942 a třetí díl je od roku 1942 do konce války 1945.

V prvním díle v 38. roce sledujeme to napětí, vidíme ztrátu Sudet, potom okupaci a období temna, kdy se lidé smiřují s tím, co přišlo. Ale německé okupační moci šlo o to, aby se situace v protektorátu stabilizovala a aby tady byl klid. A to se jim začalo relativně dařit, život se na přelomu 39. a 40. roku stabilizoval a trvalo to víceméně až do roku 1942, než přišel Heydrich, heydrichiáda, atentát. Potom už to šlo postupně dolů.

Čtěte také

Je zajímavé, že ve 42. roce, když se stal atentát na Heydricha, – máme tam taky citace z deníků a korespondence, – si spousta lidí přestala psát deník – v tu chvíli, kdy se stal atentát. Do té doby si zapisovali své upřímné názory, co si myslí, a asi měli strach, takže si deníky někam uschovali. Někteří se k tomu vrátili, někteří už ne. To stejné bylo i s filmy. Spousta lidí přestala točit, úplně se to omezilo po roce 1942. Filmové materiály z každého roku nebo měsíce opravdu odráží společenskou náladu, jde to z toho cítit

Takže se ve druhém díle mám připravit na to, že přijde tíže...

Ve druhém díle se to začne na konci lámat, je tam takový náznak. Ale spíš je druhý díl to stabilizované období, kde můžeme vidět něco z filmu i z běžného života. Končíme obdobím těsně před tím, než se stane atentát na Heyericha.

Nebylo úplně bezpečné na konci války natáčet všechno, co se dělo. Přesto nějaké filmy existují a jsou to brutální věci

Můžu si myslet, že k jednotlivým dokumentárním záběrům rodinného typu patří taky deníky a dopisy – jinými slovy, že jste měl štěstí a měl jste to všechno z jednoho zdroje? Nebo deníky jsou odjinud, dopisy odjinud a záběry od někoho jiného?

Nemyslím si, že je to špatně, naopak. V každém díle máme plus minus 12 různých lidí, z jejichž deníků a korespondence jsme čerpali a ilustrovali jsme to filmovými záběry, které k tomu v uvozovkách „nepatří“. Je to atmosférická koláž. V rámci dokusérie jdeme spíš po emoci, náladě, pocitech, dojmech těch lidí než po informaci. Takže tam nemáme vyloženě dopis od člověka, který by si současně vedl i nějaký filmový archiv.

Jak bezpečné bylo po protektorátu chodit s kamerou a natáčet? Byť by to byla jen domácí zábava...

Čtěte také

Co se týká profesionálních kameramanů, kteří natáčeli týdeníky, ti měli asi nějaké zadání, mohli prakticky bezproblémově natáčet. To stejné měli amatérští kameramani, ale spíš to bylo o tom, že Češi ani nechtěli točit politické události. Protože si ten drahý a nedostupný filmový materiál šetřili na optimističtější časy. Nevím o žádném omezení, připomíná mi to jenom jeden příběh z konce války, kdy jsem četl o tom, jak někdo amatérského kameramana zmlátil za to, že natáčel, jak se v Praze lynčují Němci.

Dejme tomu, že nebylo úplně bezpečné na konci války natáčet to všechno, co se dělo. Ale i přesto nějaké filmy existují a nejsou úplně příjemné na pohled. Jsou to brutální věci a některé jsme ani nepoužili v rámci dokusérie. Ale prozradím, že na konci třetího dílu diváci uvidí i temnější tvář Pražského povstání.

V jednom deníku dokázal mladý kluk v 45. roce předpovědět, co se bude dít dál

Říkala jsem si, jestli ten poslední díl vyzní spíš optimisticky, protože se blížila svoboda, lepší časy, nebo uvidíme právě tohle...

Třetí díl nemá žádnou katarzi. Končí tím Pražským povstáním, nějakou krátkou radostí z osvobození, ale už je tam náznak toho, že tady přibývá lidí, kteří smýšlejí tím socialistickým způsobem. Musím říct, že jeden deník, ze kterého jsme čerpali, tam si mladý kluk zapisoval věci velmi nadčasově. Nejsem si jistý, kolik mu bylo tehdy let, ale zapisoval si opravdu velmi nadčasově. Dokázal v tom 45. roce předpovědět, co se bude dít dál.

K jakému největšímu poznání po zhlédnutí domácích filmů z období protektorátu Ondřej Veverka dospěl? Jaké byly radosti Čechů v protektorátu? A jak vzpomíná na setkávání s pamětníky pro natáčení dokumentu Kuratorium? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Lucie Výborná , vma

Související