Dopravce se o vás musí postarat, je-li váš let zpožděn nebo zrušen

3. červenec 2012

Léto je časem dovolených a řada z nás volí jako dopravní prostředek letadlo. Je proto dobré si připomenout, jaká jsou naše práva v případě, kdy nejde všechno tak, jak by mělo. Na co má cestující nárok, když je jeho let zrušen nebo významně zpožděn? Prozradil nám to Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

„Dopravce má v první řadě povinnost informovat vás o vašich právech. Dále se o vás musí bezplatně postarat, tedy poskytnout vám péči v podobě občerstvení po dobu nezbytně nutnou a v míře odpovídající čekací době. Pokud je to nezbytné, máte právo i na bezplatné ubytování na jednu nebo více nocí.

Tato pravidla vycházejí z evropského nařízení 261/2004. Týkají se především letů zabezpečovaných evropskými aeroliniemi, ale v případě odletu z letiště v Evropské unii i letů operovaných dopravci mimoevropskými.“

Co se považuje za významné zpoždění?

„Významné zpoždění se liší v závislosti na délce letu. U letů do 1500 kilometrů je významné zpoždění o dvě hodiny a více, u letů od 1500 do 3500 kilometrů jsou to tři hodiny a více a u letů delších než 3500 kilometrů jsou to čtyři hodiny a více. Po uplynutí této doby má člověk právo na onu bezplatnou péči, na občerstvení a případně i na ubytování.“

V jakém případě se poskytuje finanční odškodnění a jak může být vysoké?

„Cestující může mít nárok na finanční odškodnění, když je let zrušen z důvodů vzniklých na straně dopravce. Nikoliv třeba vinou zásahu takzvané vyšší moci, tedy počasím, stávkami a podobně, což se stává poměrně často. Výše odškodnění je od 125 do 600 eur opět v závislosti na délce letu. Podrobné informace mohou lidé najít na našich webových stránkách.“

autor: dkf
Spustit audio