Kvůli zimě přijal olomoucký dopravní podnik i brigádníky

12. únor 2017

Sníh a mráz v zimě komplikují dopravu v Olomouci. Namrzají výhybky a taky údržba tramvají je mnohem náročnější než v jiných obdobích. Dopravní podnik města Olomouce proto na výpomoc musel dokonce přijmout brigádníky.

Technik tramvajového provozu Zdeněk Satora olomouckého dopravního podniku mi právě předvádí, jak se startuje Té Trojka, legendární tramvaj z šedesátých let.

Řidič má na přípravu vozu dvacet minut. Je to horší, pokud je námraza. S koncem řidičovy směny začíná práce údržbářů v depu. „Řidič vystoupí z tramvaje, odevzdá veškeré kurzovní záležitosti a předává vůz revizní službě,“ vysvětluje Zdeněk Satora.

Aby dopravní podnik mohl ročně přepravit přibližně 55 milionů cestujících, musí svým autobusům a tramvajím věnovat potřebnou péči. Platí to především v zimě, když je na vozidlech i kolejích námraza, připomíná Martina Krčová, mluvčí dopravního podniku.

Tramvajová výhybka

„Velká část výhybek v našem provozu je vytápěná, ale jsou i takové, které nejsou. V tom případě může docházet k problémům. Dochází k častějším dopravním nehodám nejen našich vozidel, ale na tramvajové trati i k nehodám vozidel cizích, běžných automobilů,“ říká Martina Krčová.

O správné fungování kolejových výhybek i všech devětatřiceti kilometrů kolejí se stará Provoz údržby tratí. „Určitě potkáváte na ulicích pány s kbelíkem, kteří mažou výhybky, v tomto případě je musejí i čistit od sněhu,“ dodává mluvčí.

Topné těleso v tramvaji

Josef Fojtek je jedním z devadesáti šesti řidičů, kteří v olomouckém dopravním podniku jezdí s tramvají. „Tramvajím zima příliš nevadí, ale když napadne hodně sněhu, pak je to horší rozjezdy a brždění,“ říká řidič.

Jedna z největších dopravních kalamit, kterou způsobily namrzlé troleje, zastavila v prosinci 2014 i dopravu v Olomouci. Z místa se tehdy nehnula ani tramvaj pana Fojtka: „Zůstali jsme stát, byly obalené troleje, ten den a ještě i ten druhý se nejezdilo. Muselo se počkat, až to roztaje přirozeně."

Kalamita, jako byla tehdy, se od té doby neopakovala a přispěli k tomu i pracovníci dopravního podniku.

Spustit audio