Od války po konkurenční strategii. Wargaming Table kombinuje přednosti deskových a počítačových her

18. červen 2025

Největší audioportál na českém internetu

Stůl může fungovat i jako dotyková tabule | Foto: Michal Šafařík, Český rozhlas

Poslechněte si celou reportáž od Michala Šafaříka

VR Group, dceřiná společnost státního podniku LOM Praha, vyvinula takzvaný Wargaming Table. Stůl připomínající velký tablet můžou využívat například vojenští důstojníci – otevřít si na něm velké digitální mapy a trénovat různé typy operací. „Wargaming Table je vlastně stůl na hraní digitálních válečných her,“ říká vedoucí týmu brněnských vývojářů Jakub Ondrůšek.

První hra vyvinutá pro Wargaming Table se jmenuje Specter. „Je to náš wargame neboli válečná hra o výcviku operátorů dronů,“ říká vývojář, zatímco se na obrazovce objevuje mapa krajiny.

„Teď si naplánujeme trasu. Je to stejné, jako co používají reální operátoři dronů v reálném softwaru na jeho ovládání,“ popisuje Ondrůšek a zahajuje let. Dron letí nad lesem, když dostává první úkol: „Máme odhalit víceúčelové, nepřátelské helikoptéry.“

Novou hru vývojáři nejdříve otestují ve fyzické podobě - s papírovou mapou a modely techniky

Mezitím se dron přibližuje k helikoptérám. „Jsou na volném prostranství, takže je můžeme dokumentovat normální kamerou. Kdyby byly maskované, budeme muset použít infračervenou kameru,“ vysvětluje Jakub Ondrůšek.

Jedná se o první hru vyvinutou pro tento stůl, další budou následovat. Sloužit by měly především vojákům. „Je to pro jejich vzdělávání na všech možných úrovních – taktické, operační, strategické, různě specializované. Ať už pro jednotlivé útvary, nebo studenty,“ přibližuje.

Vývojáři se teď podle Jakuba Ondrůška zaměří spíše na strategičtější typy her, než je ovládání dronů: „Mají rozvíjet velitele na všech úrovních jejich myšlení. Aktuálně se například věnujeme vývoji hry, která se zaměřuje na velení malých jednotek.“

Wargaming table je polohovatelný

Detaily, data, interakce

Válečným hrám se věnuje Jaroslav Galba, který v Centru bezpečnostních a vojensko-strategických studií Univerzity obrany v Brně seznamuje důstojníky s tzv. wargamingem založeném na principu zážitkové výuky.

„Je tam prostor chybovat v bezpečném prostředí, takže se učíte z vlastních chyb. Rozvíjí to kreativitu, protože k tomu problému mohou hráči pokaždé přistoupit nějak jinak,“ vysvětluje.

Vývoj Wargame Table vede ve VR Group Jakub Ondrůšek

Pro kurzy si vyučující zatím vytvářejí vlastní hry, a to ve stolních verzích s papírovými mapami, modely techniky a podobně. Digitalizace by mohla s mnohým pomoci. „Například s chystáním, s nějakými propočty, s analýzou dat. Ovšem vždycky záleží na konkrétním úmyslu a konkrétní hře,“ poznamenává Jaroslav Galba.

Na rozdíl od počítače nebo tabletu je Wargaming Table o poznání větší, takže mapy můžou být podle Jakuba Ondrůška detailnější a vojáci nebo i jiní hráči na nich budou mít lepší přehled. „A jsou schopni interagovat tak, jako u klasické stolní varianty,“ dodává.

Od války po konkurenční strategii

V takzvaných wargamech je možné namodelovat téměř jakoukoliv situaci, kdy spolu dvě nebo více stran soupeří. Třeba i konkurenční prostředí trhu.

„Můžou je využít i soukromé firmy, které si takhle naplánují svůj postup vůči chování konkurence. A připravují si různé scénáře toho, jak se ta konkurence bude chovat a jak oni na to budou reagovat,“ přibližuje politolog Jan Kleiner z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity, kde vede kurz Válečné hry.

První hra vyvinutá pro Wargaming Table se jmenuje Specter a simuluje práci operátora dronu

Studenti se v něm učí wargamy modelovat. Od příštího roku by rád ve výuce tento stůl využil. Plánuje navíc výzkum, ve kterém by právě Wargaming Table mohl pomoci. „Dokážu si představit, že u toho stolu provádí operace nižší velení armády,“ říká Jan Kleiner.

Vtáhnout do hry AI

„Vojáci na sobě budou mít nějaké senzory, které budou sledovat jejich fyziologické reakce. Můžeme tam mít kameru, která bude sledovat, co se tam děje – reakce důstojníků na stresové podněty,“ nastiňuje politolog způsob, jak zjistit, jak se v podobných hrách a situacích chovají skuteční lidé – jednotlivci i skupiny.

„Na základě takovýchto dat pak můžeme namodelovat umělou inteligenci, která se může chovat ve wargamingových scénářích jako člověk – aby byla co nejrealističtější,“ dodává Jan Kleiner.

A právě protivníky s umělou inteligencí by rádi do válečných her v budoucnosti zapojili i vývojáři z VR Group.

autoři: Michal Šafařík , and