Starou životní pojistku nerušte, bývá výhodnější než nová

Pojistit se dá dnes už asi opravdu téměř všechno a asi není člověka, který by nějaké pojištění někdy v životě neměl. Co když ale někde doma máte starou životní pojistku a ani nevíte, jestli ještě platí? Jak to zjistit nám řekla Jolana Ackermannová z České asociace pojišťoven.

Pokud někdo zapomene, že má nebo měl životní pojistku, jsou nějaké postihy ze strany pojišťoven? Jak pojišťovna reaguje, když s ní klient najednou přestane komunikovat?

„Zapomenout na pojistku by se nemělo. Pokud někam každý měsíc posíláte peníze, k podobné situaci asi dojde velmi zřídka. Ale například když zapomeneme zadat trvalý příkaz při změně banky, může dojít k výpadku.

Pravidlo pro takové případy mají všechny pojišťovny podobné. Pokud jim nepřijde pojistné, zasílají klientovi upomínku do jeho místa bydliště.“

Dejme tomu, že se člověk přestěhuje, po nějaké době starou životní pojistku doma najde a bude mít zájem v ní pokračovat. Co má udělat? Jak ověřit její platnost?

„Pokud se přestěhuje, má nahlásit pojišťovně všechny změny. Je to součást pojistných podmínek. I kvůli změně adresy by tedy klient měl s pojišťovnou komunikovat.

V případě, kdy se skutečně stane, že klient zapomene a chce zjistit, v jaké fázi je jeho pojistka, v každém případě by měl kontaktovat pojišťovnu. Pokud tedy nemá k dispozici pojistnou smlouvu, aby se do ní podíval. Smlouva už může být vypovězena nebo ukončena z důvodu neplacení.“

Co když zástupce pojišťovny poradí člověku zrušit starou smlouvu a raději uzavřít novou. Je to vždy správné řešení?

„Zpravidla to správné řešení skoro nikdy nebývá. I v případě, že jde o nějakou zastaralou smlouvu, kde není možnost provádět změny a kde je malá pojistná ochrana už neodpovídající potřebám klienta, je lepší si ji nechat. Bývají tam lepší podmínky, člověk ji uzavíral mladší, v lepším zdravotním stavu a podobně.

K tomu je možné uzavřít si paralelní druhou pojistku, kde si klient jen doplní to, co potřebuje – o kolik třeba potřebuje navýšit pojistnou částku. V případě pojistné události má nárok na dvě pojistná plnění z obou pojistek. Když starou pojistku zruší, skoro vždycky na tom prodělá.“

Platí se nějaký obnos za přepracovanou smlouvu?

„Pokud myslíte přepracovanou tak, že vznikne nová smlouva s novým číslem, tam jsou samozřejmě započteny administrativní náklady, provize, zakalkulování a podobně. Za úpravu stávající smlouvy poplatek žádný není.“

Pokud novou smlouvu uzavřeme a dodatečně zjistíme, že jsme udělali chybu, dokdy máme nárok od smlouvy odstoupit a obrátit se na jinou pojišťovnu?

„Tohle asi nebude odstoupení, ale spíš výpověď smlouvy. Klient má možnost ji vypovědět do dvou měsíců od sjednání pojištění. Ovšem za ty dva měsíce nebo za dobu, po kterou pojištění běželo, náleží pojišťovně pojistné krytí rizik.“

autor: dkf
Spustit audio