Jak řešit spor s cestovní kanceláří? Jen s dokonalou smlouvou máte šanci na úspěch

27. červen 2019

Nejčastější spory - a prakticky vždy úspěšné - jsou změny v ubytování. Tam je jednoznačná náhrada za den ztracený stěhováním, říká v naší radioporadně JUDr. Zdeněk Rudolecký. Mezi další stížnosti patří vzdálenost ubytování od moře, jaký má pokoj výhled, či kvalita stravy.

Jak postupovat při reklamaci dovolené? Jednejte bezodkladně. Foťte, točte a shánějte svědky

Pár na pláži

Poslechněte si tipy, co je vhodné podchytit, když se chystáte na dovolenou, na co myslet u cestovního pojištění, na co se může hodit pojištění právní ochrany. JUDr. Barbora Pospíšilová z Pojišťovny právní ochrany D.A.S. v naší radioporadně. Podrobně se můžete dočíst, jak postupovat při reklamaci dovolené.
 

Soudy při odškodňování vycházejí z tabulek kvality, které říkají, jaká sleva za co náleží. Třeba přislíbený a nesplněný výhled na moře má cenu až deset procent, stejně jako chybějící výtah či sprcha.

A začíná se prosazovat i nový trend: odškodnění ztráty radosti z dovolené, které přinesl nový občanský zákoník. Zpočátku byly žaloby málo určité, ale lidé se naučili číst v katalozích a bránit se. Jako příklad uveďme situaci, kdy cestovní kancelář slibuje lehátka a slunečníky zdarma nebo to, že pláž u hotelu patří k nejkvalitnějším.

Co má obsahovat smlouva o zájezdu?

Kromě označení obou smluvních stran tzn. zákazníka a cestovní kanceláře, označení místa pobytu, zda je či není na místě doprava apod., doporučujeme, aby si zákazník nechal do smlouvy specifikovat všechny důležité a zaplacené požadavky na zájezd (včetně např. pokoje s výhledem na moře, vzdálenost pláže od hotelu, služby animátora, dětské bazény a podobně, i formou odkazu na stránku v tištěném katalogu cestovní kanceláře).

Zákazník by se rozhodně neměl bát požádat o doplnění smlouvy na zájezd o stěžejní požadavky na pobyt.

Na co by si klienti měli dát pozor?

Klienti by měli cestovat pouze s prověřenými cestovními kancelářemi, které mají k pořádání zájezdů příslušné živnostenské oprávnění.

JUDr. Zdeněk Rudolecký ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové spolu s Blankou Malou

V případě uzavírání smlouvy s cestovní agenturou je nutné pamatovat na to, že cestovní agentura prodej zájezdu pouze zprostředkovává a není přímý prodejce, a proto tak není povinna mít uzavřené pojištění pro případ úpadku.

Cestovní agentura však musí zájemci sdělit, pro kterou cestovní kancelář zájezd zprostředkovává a pokud to zájemce vyžaduje, tak mu rovněž i předložit doklad o pojištění proti úpadku této cestovní kanceláře.

Jak postupovat, pokud cestovka zkrachuje a k zájezdu vůbec nedojde?

Je zřejmé, že nejhorší postavení mají ti klienti, kteří v důsledku úpadku cestovní kanceláře zůstanou v zahraničí.

Je dovolená na míru levnější než klasický zájezd? Jak předejít nepříjemnostem na cestách?

Co znamená dovolená na míru? (ilustrační foto)

Dnes už lidi nemusí cestovat na dovolenou jen s pomocí klasických cestovních kanceláří, kde je program pevně naplánovaný. Existuje také možnost vymyslet dovolenou na míru, dle přání klientů. Linda Olivová z Travel Kitchen je hostem v naší radioporadně. 

V tomto případě by se měla do celé záležitosti neprodleně vložit příslušná pojišťovna cestovní kanceláře a zajistit bezpečnou dopravu všech klientů zpátky domů.

Pokud se cestovní kancelář octne v úpadku již před samotným započetím sjednaného zájezdu, i zde by se měli poškození klienti bez zbytečného odkladu obrátit na danou pojišťovnu cestovní kanceláře.

O jakou pojišťovnu se jedná, by se klienti měli dozvědět již při samotném uzavření cestovní smlouvy, kdy by jim měl být sdělen i případný kontakt na asistenční službu této pojišťovny.

Celou radioporadnu s JUDr. Zdeňkem Rudoleckým si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Blanka Malá , baj
Spustit audio

Související