Komplexní pohled na historii dává archeologům průzkum staveniště dálnice D35 mezi Hradcem a Jičínem

12. červen 2023 09:40

Archeologové z mezinárodního týmu nacházejí na budoucím staveništi dálnice D35 mezi Hradcem Králové a Úlibicemi desítky zajímavých artefaktů. Přestože mají práce dost, neměl by jejich výzkum nijak ohrozit termíny samotné stavby nových dálničních úseků. Dosavadní výsledky průzkumu představili společně se stavebními firmami nedaleko Sadové na Královéhradecku. 

„Už podle předchozích prospekcí jsme tušili, že tu budeme mít co dočinění především s dobou římskou. Našli jsme několik bronzových spon už v ornici. Máme odkrytu zatím část germánské osady nebo zřejmě několika germánských osad,“ popisuje oblast mezi Sadovou a Sověticemi Miroslav Novák, vedoucí archeologického oddělení Muzea východních Čech v Hradci Králové.

Čtěte také

Práce na několik kilometrů dlouhém a asi padesát metrů širokém pásu dávají archeologům celou řadu cenných informací, říká Ladislav Rytíř, archeolog z Univerzity v Hradci Králové. „Rozsah výzkumu, opravdu je to dlouhý průřez krajinou, jak vertikální, tak i horizontální. Prolínají se nám tady období od nejstarších dějin pravěku až po současnost.

„Jsme také v blízkosti bojiště z roku 1866, tedy i tato část historie se nám při výzkumu nějakým způsobem dotýká. Tedy komplexnost informací, které takové velké průzkumy poskytují, je vlastně to nejdůležitější, vysvětluje Ladislav Rytíř.

Stejně jako výsledky archeologických průzkumů je pro samotnou dálnici důležité i to, že vykopávky nejspíš nijak neohrozí termíny stavby.

Čtěte také

Podle Michala Šumpíka ze stavební společnosti Eurovia funguje komunikace a platí dohody. „My jsme zvyklí dodržovat termíny a organizovat. A musíme říct, že je to opravdu v mnoha případech o tom, že se vše pořádně naplánuje a zorganizuje. Potom i archeologie se dá dělat v termínu a na čas.

Primátorka Hradce Králové Pavlína Springerová, která ještě coby děkanka a prorektorka hradecké univerzity stála u nastavení těchto procesů, si spolupráci archeologů a stavebních firem pochvaluje. „Je to nejen o lidech, ale také o respektování nějakých harmonogramů a pravidel, která jsme si nastavili asi před 7 lety. A od té doby to velmi dobře funguje.

„Opravdu zde možná vznikl specifický královéhradecký tým, který má společný zájem, aby se to tady posouvalo dál z hlediska výstavby dopravní infrastruktury. Takže to funguje, dodává Pavlína Springerová.

Znát je i respekt jedné skupiny ke druhé

Čtěte také

„Ono příslovečné zdržení ze strany archeologů, které jsme v minulosti častěji slýchali v médiích, teď už ustupuje, to už neplatí. A platit by nemělo, pokud by ten přístup byl stejně zodpovědný, jako tady předvádí Ředitelství silnic a dálnic," říká za archeology Ladislav Rytíř.

A Michal Šumpík přidává pohled druhé strany. „My, jako technici, ty stavby děláme tak, že po nás něco zůstane. Ale chceme i respektovat to, že před námi už tady byly generace, které také chtěly, aby po nich něco zůstalo. Protože to také kdysi byli nějací stavitelé."

Stavba úseku dálnice D35 mezi Sadovou a Hořicemi by měla začít ještě letos, kompletně dokončená by dálnice mezi Hradcem Králové a Úlibicemi měla být v roce 2028.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související