Moji studenti při řízení nedělají chyby, ale objevy, říká instruktor autoškoly
Pokud není budoucí řidič při učení v klidu a pohodě, tak se jen těžko naučí dobře řídit. Jak si ale takové podmínky zajistit a nakolik je za ně odpovědný instruktor nebo nováček za volantem?
Pavel vytvořil etický kodex pro svoji autoškolu, protože má potřebu, aby se žáci cítili bezpečně, aby se nebáli chybovat. Vztah s instruktorem vnímá jako rovnocenný a měl by být přátelský. „Nelíbí se mi ani označení žáci pro ty, kteří přijdou do autoškoly, nazývám je svými studenty.“
První jízdy v autoškole bývají velmi stresující. „Vidím na lidech i u kondičních jízd, když jsou nesví. Nervozita bývá obrovsky svazující, proto mi tolik záleží na klidném prostředí.
Čtěte také
Na silnicích se setkává i se vstřícným postojem ostatních řidičů: „Občas na nás někdo při jízdách zatroubí, když zdržujeme provoz, ale většinou jsou ostatní řidiči vstřícní. Zažívám třeba to, že čekají za námi, až zaparkujeme, pak ukážou palec nahoru nebo zatleskají, to jsou hezké chvilky.“
„Zvládnutí každé nové dovednosti vyžaduje opakování, stále dokola. Ne, že bych se nikdy nerozčílil, ale už to předem očekávám, jak student bude reagovat a počítám s tím,“ říká Vybíral.
Začátky a práce se studenty
K tomu, aby učil ostatní řídit, ho přivedla dcera, když jej o to požádala. „Po pětileté přestávce, kdy neřídila, šla někam na kondiční jízdy a přišla domů téměř s pláčem, jak moc se jí to nedařilo, protože jí rovnou nechali jezdit v plném provozu. Když jsem s ní jel, tak jsem se rozčílil, proč jí v autě něco nejde. Když jsem to pak nechal na sebe působit, přišel jsem na to, jak ji to líp naučit,“ vzpomíná na své instruktorské začátky Pavel Vybíral.
Tvrdí, že svoje studenty neučí návody, ale systém. Má samozřejmě základní záchytné body, ale styl řízení neplatí pro nikoho stejně, nejde o dokonalost. „I já to beru tak, že se stále učím.“
„Svým studentům často říkám, že to jsou předpisy psané krví. I když někdy není jednoduché je všechny dodržet, je to nutnost. Provoz je náročnější než dřív, ale řekl bych, že by bylo dobré zvážit jejich zjednodušení.“
Pavel Vybíral o pravidlech silničního provozu
Dá se podle stylu jízdy určit, v jakém rozpoložení je člověk za volantem? „Každý máme svůj styl a reagujeme na aktuální pocity. V chování za volantem rozdíl mezi mužem a ženou nevnímám. Jediný rozdíl vnímám v tom, že většina kluků má už v dětském věku zájem o autíčka.“
Jak můžeme zjistit, jestli jsme dobrým řidičem? Co bychom v autě určitě dělat neměli? A jaké absurdní situace zažil na silnici? Poslechněte si rozhovor Jany Kobylinské s instruktorem Pavlem Vybíralem.
Související
-
Třikrát a dost. Žáci autoškol už nemají neomezený počet pokusů na složení závěrečných zkoušek
Na úspěšné složení závěrečných zkoušek budou mít studenti nově jen tři pokusy. Pokud třikrát neuspějí u testů, budou muset znovu absolvovat výuku z teorie.
-
Polsko má nejhoršího řidiče v historii. Od zkoušky v autoškole ho vyhodili i na 192. pokus
Padesátiletý student autoškoly ve městě Piotrków Trybunalski neudělal teoretickou část zkoušky v autoškole ani na 192. pokus.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.