Reklamy mohou pokazit dojem z celého města. Hradec Králové má návod, jak bojovat s vizuálním smogem
Křiklavé výlohy, firemní nápisy nebo nevzhledné restaurační předzahrádky. Hradec Králové hledá způsob, jak omezit takzvaný vizuální smog. Město proto nechalo zpracovat návod, jak citlivě a přehledně označovat provozovny a obchody ve městě.
Takzvaný Manuál dobré praxe reklamy radnice představila v Galerii moderního umění na konferenci Město na očích a byla u toho i reportérka Adéla Kavříková.
Čtěte také
O co přesně v tom zmiňovaném manuálu jde?
Já ten dokument právě teď držím v ruce, je to vlastně přehledný katalog, kde zhruba polovinu z toho sedmdesátistránkového obsahu tvoří fotografie. Kdo by chtěl nahlédnout, najde ho už teď na webu magistrátu. Manuál má pomoct zkultivovat veřejný prostor - týká se to hlavně různých cedulí, výstrčí, polepů, výloh nebo takzvaných reklamních áček, zkrátka jakýchkoliv označení obchodů nebo služeb.
Brněnské designérce Veronice Rút, která už podobných manuálů vytvořila pro města a obce tři desítky, radnice za tuhle koncepci na míru zaplatila 110 tisíc korun. Celé to má sloužit jako vodítko pro podnikatele, architekty nebo grafiky, ale i pro úředníky, kteří reklamu povolují.
Cílem není všechny reklamy ve městě sjednotit, ale nastavit férová a přehledná pravidla, jak mají být umístěné, čitelné, bezpečné a přitom citlivé vůči svému okolí. V praxi to znamená například to, aby vývěsky nepůsobily chaoticky, nekonkurovaly si v křiklavosti, ale fungovaly spolu přirozeně.
Kdo se tím manuálem má řídit - je to pro někoho závazné?
Oficiálně je to doporučení, ne legislativa. Ale město se rozhodlo, že pro své vlastní objekty a nájemce bude pravidla manuálu uplatňovat závazně. Tím chce jít příkladem.
Čtěte také
Pro ostatní podnikatele nebo třeba projektanty, to bude návod, jak se vyhnout chybám. Manuál třeba řeší i to, jak sladit označení více provozoven v jednom domě, nebo jak eliminovat rušivé LED panely.
Jak vypadalo představení tohoto dokumentu veřejnosti?
Do galerie přišlo několik desítek lidí - vedení města, grafici, designéři, zástupci dalších měst a obcí i veřejnost. Samotnou mě zaujaly prezentace příkladů z jiných měst a konkrétní fotografie míst, která se proměnila.
Třeba ve Žďáru nad Sázavou vše podobně jako v Hradci Králové začalo manuálem reklamy a radnici se tam daří vizuální smog omezit i díky tomu, že město na proměny vnějšku provozoven vypsalo dotační program. Podobný scénář by měl ještě letos následovat i tady v Hradci Králové.
Mohlo by vás zajímat
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Cichanouski strávil pět let v izolaci. ‚Fyzicky se hodně změnil, dcera ho ani nepoznala,‘ říká manželka
-
Pomáhá vám při seznamování AI? Aplikace sbírají citlivé údaje, nesdělujte jim všechno, radí Antivirus
-
Jih Evropy trápí až 46stupňová vedra, ve Španělsku si vyžádala oběť. Tropická vlna dorazí v týdnu i do Česka
-
‚Není to jednoduché, ale už jsem si zvykl.‘ Kopecký závodí mezi elitou i přes problémy s cukrovkou