Ve vzduchu člověk zažívá úžasnou volnost, říká pilot historických letounů Vladimír Handlík

Největší audioportál na českém internetu

Vladimír Handlík stál u vzniku Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi | Foto: Archiv Vladimíra Handlíka

Středočeská setkání - Vladimír Handlík.mp3

Vášní Vladimíra Handlíka jsou historická letadla. Nejprve se jim věnoval jako letecký modelář. Když ho pak kamarádi svezli větroněm, zažehlo to v něm touhu létat. A protože se od malých modelů postupně dostal ke stavbě replik velkých historických letadel, bylo jasné, že létat bude i s nimi. Jeho osudovým letounem se stal francouzský stroj Caudron G3, se kterým nejen vyhrával modelářské soutěže, ale s jehož replikou dokázal doletět z Mladé Boleslavi až do Francie.

Poprvé letěl v letadle v necelých padesáti letech, když ho kamarádi svezli větroněm. „Bylo to naprosto úžasné, cítím to dodnes. Ten pocit, když se letadlo zvedá ze země a potom ten pohyb v třetím rozměru. Překvapilo mě, jak moc je to příjemné,“ vzpomíná Vladimír Handlík.

Když se v mládí začal věnovat leteckému modelářství, postavil si svůj oblíbený historický letoun Caudron G3. S ním se pak dostal do reprezentace a stal se mistrem Evropy i mistrem světa. A protože není žádný troškař, napadlo ho, že by ho mohl postavit i v životní velikosti. „Naše nadace Metoděje Vlacha, která tyhle letadla staví, sehnala plány a postupně jsme ho dali dohromady. Bylo to ale docela složité, celá ta stavba trvala skoro osm let,“ říká Vladimír Handlík.

Vypadá jako létající štafle, říká o letounu Caudron G3 Vladimír Handlík

A pak se vynořil další sen. Podniknout s touto zdařilou replikou historického letounu let od nás až do Francie. Trasu z Mladé Boleslavi na letiště La Ferté-Alais, dlouhou přibližně tisíc kilometrů, zvládl uletět za dvanáct a půl hodiny s devíti mezipřistáními. Cesta proběhla hladce, bez jediného problému. „Ten pocit, když jsem dosednul v té Francii, byl nádherný. Můj kamarád, který dojel do cíle po zemi o chvilku dřív, na mě zavolal, že mě vyfotí. Já se na něj podíval a on vyfotil jenom můj obličej, ve kterém bylo vidět to štěstí,“ usmívá se odvážný pilot.

Staré stroje v moderní budově

Nadace Metoděje Vlacha ovšem postavila řadu dalších věrných kopií historických letadel. A tak se zrodil nápad, vybudovat pro ně muzeum. To dnes stojí v Mladé Boleslavi a stejně jako nadace nese jméno slavného českého aviatika. „Když jsme vymýšleli, jak bude to muzeum vypadat, trochu jsme se s architektem Michalem Hlaváčkem přeli. Já chtěl, aby bylo jako starý hangár. A on mě přesvědčoval, že by to měla být moderní budova, ve které ta krásná stará letadla vyniknou. A já musím uznat, že měl pravdu,“ říká Vladimír Handlík.

Budova, která se dokonce stala Stavbou roku 2014, má i terasu a vyhlídkovou věž, na které jsou pro návštěvníky připraveny i dalekohledy. To aby mohli sledovat nejen letadla v akci, ale třeba i sysly, kteří na letišti žijí. „A máme tam i kavárnu, která je přímo u té letištní plochy. Lidé tam mohou posedět a dívat se, jak startují a přistávají letadla,“ popisuje Vladimír Handlík, který je zároveň vedoucím muzea.

Jak se cítil, když se poprvé ocitnul coby pilot sám ve vzduchu, zda někdy přemýšlel o pilotování velkého dopravního letadla a proč by nikdy neskočil s padákem, se dozvíte při poslechu celého pořadu.

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.