Chodí to výborně, ale neseje to. Archeologové nahlíží pod zem magnetometrem na trase dálnice D11

4. duben 2017

Archeologie to už dávno nejsou jen vykopávky - pro předběžný průzkum se už dnes běžně používají geofyzikální metody, kdy se plocha zkoumá nedestruktivním způsobem. Pod zem se na budoucí trase dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří už teď dívají archeologové pomocí magnetometru.

„Tento přístroj je magnetometr. Máme tu deset sond umístěných od sebe na vzdálenost půl metru. A v takových pětimětrových pásech skenujeme celý úsek dálnice," říká Peter Milo z Masarykovy univerzity v Brně.

Magnetometr vypadá jako takový secí stroj

Musí být celý plastový, aby ta metoda mohla fungovat. Tahá jej terénní čtyřkolka.

Čtěte také

A Peter Milo nám teď vysvětlí jak ta metoda funguje: „Na přístroji jsou umístěny magnetické sondy, které zkoumají geomagnetické pole Země. A my hledáme magnetické anomálie v tomto geomagnetickém poli. Vidíme tam různé zahloubené jámy, konstrukce staveb, ohniště, hroby a tak dále."

Archeologové nahlíží pod zem magnetometrem na trase dálnice D11

Tomáš Tencer z Masarykovy univerzita v Brně rozjel čtyřkolku. Před sebou má displej. A vysvětlí nám, co na něm vlastně sleduje: „Na tom displeji kontroluji, zda ten magnetometr měří, zda je zapnutý a všechna data jsou v pořádku."

Důležité je potom nasnímaná data pomocí GPS propojit s mapou

A jak vypadají první výsledky?

„Výsledky jsou velmi zajímavé. Například na tomto konkrétním úseku dlouhém 1 kilometr máme tři sídlištní lokality," říká Peter Milo a ukazuje Radomíru Tichému z Univerzity Hradec Králové jak ta data vypadají, když jsou zapsána do mapového podkladu.

Archeologové nahlíží pod zem magnetometrem na trase dálnice D11

„Tady konkrétně na tomto úseku vydíme tři sídliště a jedno pohřebiště. Jedno sídliště se skládá z velkého počtu drobných jam. Dál tu vidíme nějaké dlouhé kolové stavby a struktury, zřejmě z neolitu. A tady na tom třetím místě vidíme zase různé zahloubené stavby a také hroby," ukazuje Peter Milo.

Geofyzikální průzkum dvacetikilometrového úseku dálnice je po třech týdnech prakticky hotový.

Radomír Tichý přebírá číst výsledků. A vysvětluje co se bude teď dít na zmíněných lokalitách: „Je vidět, že to jsou místa zásadních objevů, kam se bude muset okamžitě soustředit výzkum. Aby nejlépe využil čas. A pak uvidíme kde budou i další lokality."

Hodnota průzkumných a zemních prací činí 789 milionů korun bez DPH. Archeologický průzkum by měl trvat zhruba rok, ale už letos na podzim by se mohly začít stavět první větší stavební objekty, jako jsou například mosty nebo velké křižovatky.

Spustit audio