Desátý festivalový den Smetanovy Litomyšle
(neděle 29. 6. 2003) V neděli 29. června se konaly hned tři festivalové pořady. V chrámu Povýšení svatého Kříže proběhla SLAVNÁ MŠE SVATÁ, celebrovaná p. Tomášem Halíkem, během níž pardubický chlapecký sbor BONIFANTES provedl TRUVÉRSKOU MŠI Petra Ebena.
Dávno dopředu byl vyprodaný CHRÁMOVÝ KONCERT V CHLUMKU U LUŽE. Externí festivalový koncert v poutním barokním kostele s fenomenální akustikou přinesl posluchačům hluboký zážitek ze skladeb barokních skladatelů (Corelli, Pergolesi, Händel, Vivaldi, Bach, Caccini) v podání Evy Dřízgové-Jirušové, Ivana Ženatého a orchestru Camerata Janáček Ostrava.
I přes velké dusno v přeplněném chrámu diváci žádali přídavky a dočkali se dlouhé Bachovy partity d moll v podání Ivana Ženatého a larga ze Zimy Vivaldiho Čtvera ročních dob.
Hlavní festivalový program však přišel na řadu až po setmění. Ve II. zámeckém nádvoří se konal pořad nazvaný BALET NÁRODNÍHO DIVADLA V PRAZE, který přinesl v první části baletní provedení Janáčkovy Sinfonietty v choreografii Jiřího Kyliána a po přestávce potom cyklus Mezi horami (choreografie Petr Zuska) za doprovodu kapely Čechomor. S napětím pořadateli očekávaná odezva publika na moderní pojetí baletního představení s téměř rockovou hudbou překonala všechna očekávání. I přes přídavek "Husičky, husičky" diváci dlouho nechtěli baletní soubor Národního divadla a skupinu Čechomor pustit z jeviště a ovace ve stoje s hlasitými projevy uznání potvrdily, že podobné pořady v dramaturgii festivalu dvacátého prvního století mají své místo.
Kritikou nejednoznačně přijaté pražské představení v Litomyšli získalo jiný rozměr, hra světel pod širým nebem za vlahého večera dodala kombinaci pohybu a živého doprovodu nádhernou atmosféru a tak se pořad stal nečekaně jedním z vrcholů letošního festivalu. (Jan Pikna)
(pondělí 30. 6. 2003) Přestávka
V pondělí byl na festivalu volný den - tedy pro návštěvníky. Pořadatelé využili tohoto dne k nabrání sil pro závěrečné finále festivalového maratónu a na společné schůzce si upřesnili úkoly pro následující dny.
Velké starosti dělá především středeční pořad PÍSNĚ A TANCE PŘED BRANAMI RENESANCE, který má být situován do nádherných Klášterních zahrad. Předpověď počasí je nejistá a tak před pořadateli stojí složité rozhodnutí: Začít složitou scénu připravovat rovnou ve II. zámeckém nádvoří, kde by se pořad jistě odehrál zcela bez problémů, ale diváci by v případě nedeštivého počasí mohli být zklamáni, nebo zariskovat, připravit scénu v Klášterních zahradách a v případě deště přemístit pořad s improvizovaně připraveným jevištěm a ochudit tak diváky o výtvarnou část projektu? (Jan Pikna)
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
![ze_světa_lesních_samot.jpg ze_světa_lesních_samot.jpg](https://pardubice.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/30211a0c09767f56cedafa33e6481497.jpg?itok=KWqo-X-T)
![](https://pardubice.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/b71c5d2b93b9741c57997922a6ba086a.jpg?itok=pJjrY4Ii)
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Režisér Sencov: Ruské vězení bylo psychologicky těžší než ukrajinská fronta. O zákopech natočil film Real
-
Španělé udolali v prodloužení Německo 2:1 a postupují do semifinále mistrovství Evropy
-
Festivalové Vary, den sedmý: Clive Owen stále hledá herecký risk. ‚Nechci hrát furt to samé,‘ říká
-
K ukončení války je třeba mnoho kroků, ale my jsme udělali ten první, řekl Orbán po jednání s Putinem