Obce na Dobříšsku a Hořovicku usilují o zákaz tranzitní nákladní dopravy. Ke shodě s krajem zatím nedošlo

11. červenec 2025 12:00

Největší audioportál na českém internetu

Tranzitní doprava na Dobříšsku (ilustrační foto) | Foto: Laura Hájková, Český rozhlas

Více informací v reportáži Laury Hájkové

O zákaz tranzitní nákladní dopravy na silnici II/114 dál usilují starostové obcí na Dobříšsku a Hořovicku. Řidiči kamionů si podle nich přes jejich vesnice a města zkracují cestu mezi dálnicemi D4 a D5. O možných řešení teď jednali se zástupci Středočeského kraje, žádné konkrétní rozhodnutí ale nepadlo. 

„Strašný hluk. Třeba je deset kamionů za sebou, stojí tady na kruháčia a obtěžuje to. „Je to zatěžující, pochopitelně, je to nebezpečné pro děcka, zdržuje to, rozbíjí to tady místní cesty,“ říkají obyvatelé Dobříše pan Pavel a pan Radan. 

Tranzitní doprava na Dobříšsku (ilustrační foto)

Kvůli možným omezením tranzitní nákladní dopravy se starostové zdejších obcí setkali se zástupci kraje. „Naším požadavkem je prosadit zákaz tranzitní nákladní dopravy na propojce mezi D4 a D5 mezi Zdicemi a Dobříší, to znamená osadit ty sjezdy dálnice zákazovými značkami, aby kamiony nejezdily přes tyto naše obce,“ vysvětluje nezávislý starosta Dobříše Pavel Svoboda.

Ke shodě s krajem zatím nedošlo

Ke shodě ale zatím podle něj nedošli. „Úplně jsme nedosáhli shody v tom, že by Středočeský kraj jako vlastník těch silnic řekl: ,Ano, my ten zákaz podpoříme.' Dohodli jsme se ale, že budeme hledat cestu, jakým způsobem ty kamiony omezit. Přizveme k tomu jednání ČVUT, přizveme policii a budeme hledat, jakým způsobem dosáhnout řešení toho, co nás trápí.“

Zákaz tranzitní nákladní dopravy by podle krajského radního pro silniční dopravu Josefa Pátka z ODS problém nevyřešil. „Tu dopravu pouze přesune do jiných měst, obcí a na jiné silnice,“ říká radní. Možných řešení je podle něj několik. „Například výstavba obchvatů měst a obcí. Potom jsou ta dlouhodobá řešení, mezi které počítáme například výstavbu dálnice D 99, která výrazně uleví Pražskému okruhu a bude se moci právě využívat pro tuto tranzitní dopravu na to, aby se vyhnula hlavnímu městu Praze.“ Jako krátkodobé řešení vidí kromě vážení kamionů také spolupráci s inspekcí silniční dopravy nebo Policií ČR.

autoři: Laura Hájková , jmy