V jihočeské Bechyni se přes řeku Lužnici klene most přezdívaný Duha

18. květen 2016
Česko – země neznámá

Během pouhých dvou let (1926 až 1928) vznikla v jihočeské Bechyni pozoruhodná technická stavba, nejvyšší železobetonová konstrukce v tehdejším Československu. Padesát metrů vysoký most přes řeku Lužnici pro automobilovou i železniční dopravu. I když od té doby byly postaveny mnohem vyšší stavby, most navržený Eduardem Viktorou slouží dodnes.

Předobrazem přes dvě stě metrů dlouhého bechyňského mostu, na který se spotřebovalo na pět set tun železa a dva a půl tisíce tun cementu, byl most v Langwies ve Švýcarsku. O 80 metrů delší a o osm metrů nižší most v kantonu Graubünden patří mezi nejznámější alpské viadukty a na první pohled je od toho bechyňského k nerozeznání. Obě stavby stály na svou dobu nemalé peníze. Švýcarská 625 tisíc franků, česká 5 milionů československých korun.

Bechyňský most, kterému se pro mostní oblouk s rozpětím 90 metrů někdy přezdívá Duha, byl slavnostně otevřen 28. října 1928, tedy na 10. výročí vzniku Československa. Proto se mu také říkávalo Jubilejní most.

Stavba bechyňského mostu (repro Bechyňské městské muzeum)

Díky němu byla prodloužena trať nejstarší elektrifikované železnice ve střední Evropě z Tábora až do Bechyně. Zároveň odvedl most z centra města automobilovou dopravu. V letech 2003 až 2004 prošla stavba generální rekonstrukcí.

Na obou stranách mostu, po kterém vede silnice se zabudovanými železničními kolejemi, jsou zároveň chodníky pro pěší. Stavba tak patří mezi hlavní turistická lákadla lázeňského jihočeského městečka.

autor: Filip Černý
Spustit audio