Zaseklé kamiony dál ničí pardubický podjezd. Pomůže výstražný systém

19. říjen 2020 07:19

Je to situace, která se v Pardubicích opakuje každý týden. Kamion se zasekne v podjezdu na ulici 17. listopadu. Přestože z obou stran je zhruba 7 značek upozorňujících řidiče na maximální výšku 3,3 metru a platí tam zákaz vjezdu vozidel nad 3,5 tuny, mnozí to nerespektují.

V lepším případě si chybu uvědomí těsně před podjezdem a na úzké ulici se složitě otáčí, v horším případě se v podjezdu opravdu zaseknou a způsobí tím dopravní kolaps. Podjezd na 17. listopadu je totiž jedním z másla míst, kde je ve městě možné překonat hlavní železniční koridor.

Uvízlých kamionů navíc podle ředitele pardubického dopravního podniku Tomáše Pelikána přibývá. Kvůli malé výšce se podjezdu vyhýbají i hasiči s výškovou technikou a jezdí takzvaným Annenským podjezdem.

Zaseknutý kamion znamená velké problémy i pro pardubický dopravní podnik. Většinou jsou totiž i poškozené troleje a jejich oprava bývá náročná časově i finančně. Letos už opravy trolejí dopravce stály několik stovek tisíc korun a stejné to bylo i v roce 2019, kdy ředitel Tomáš Pelikán odhadoval škody na víc než půl milionu korun.

Škody dopravnímu podniku pak sice zaplatí pojišťovna z řidičova pojištění, ale do nákladů se nepočítá jen oprava samotných trolejí. Náklady vzniknou i nasazením náhradních spojů. Navíc u tuzemských dopravců se náhradu škody daří získat poměrně dobře, ale u zahraničních řidičů je vymáhání o poznání složitější, dodal Tomáš Pelikán.

Kamion, který zablokuje podjezd, nezpůsobí jen kolaps dopravy v centru města, ale trolejbusy odřízne od Dukly vozovny, protože jinudy troleje z centra města na Duklu zatím nevedou. Zaseknutý kamion proto pro dopravní podnik znamená, že minimálně linky 1, 5, 7, a 27 musí narychlo nahrazovat autobusy, nebo měnit jejich pravidelné trasy.

V polovině roku roku 2022 by už trolejbusy mohly z vozovny jezdit kolem Parama, kde přibyde trolejové vedení. Stavba už má územní rozhodnutí a ŘSD při současných opravách křižovatky Palackého rovnou buduje i stožáry pro trakční vedení.

Kamery a varovná světla

Pardubický magistrát ale už chystá opatření, kterým chce podobným nehodám zabránit. V plánu je pořízení systému, který nadměrně vysoké vozidlo rozpozná a včas zastaví. Tento záměr potvrdil i mluvčí města Radim Jelínek. Všechno je ale zatím jen v počáteční fázi příprav.

V praxi by to mělo fungovat tak, že kamera zachytí kamion a systém rozsvítí značku s výstražnými světly, která řidiči upozorní, že pod mostem neprojede. Odbor dopravy má projekt připravený na rok 2021 a zahrnutý je i v rozpočtu města. O tom ale zatím zastupitelé nehlasovali.

autoři: Josef Ženatý , pta
Spustit audio

Související