Bezpečnejší přejezdy. Mezi Hlinskem a Poličkou jsou nově závory

Železniční přejezd u obce Krouna na silnici I/34

Silnici mezi Hlinskem a Poličkou protíná železniční trat na celkem čtyřech místech. Jednou za Krounou a třikrát pak v okolí Borové. A právě tyto tři přejezdy jsou od minulého týdne opatřené novými výstražnými světly a hlavně závorami, které tam zatím nebyly.

Při cestě z Hlinska do Poličky, je jeden přejezd před Borovu, druhý je na jejím konci u výjezdu z obce a třetí pak je těsně před Poličkou. Správa železniční dopravní cesty tím chce zvýšit bezpečnost provozu. Silnice sice není nijak extrémně vytížená, denně po ní projede průměrně 4000 vozidel, ale přesto je to silnice první třídy.

Instalace nových závor většinou to trvala jeden den. Není to ale tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Nestačí na stávající výstražníky (červená světla) přidělat závory, železničáři musí vyměnit kompletně všechno. Jsou potřeba nové sloupy, výstražníky, je potřeba silnější zdroj energie a také se musí posunout kolejové obvody, které výstražný systém spínají.

Nefunkční závory a houkající vlaky. Lidem v Chrudimi vadí nebezpečný přejezd

Vlaky přes přejezd ve Škroupově ulici v Chrudimi jezdí krokem

Už skoro měsíc je vyřazená signalizace a zabezpečovací zařízení na železničním přejezdu u chrudimského hřbitova. Správci tam vyměnili zabezpečovací zařízení, to ale zůstává mimo provoz, protože nesplňuje normy.

U přejezdu se závorami je totiž potřeba delší takzvaná předzváněcí dobra, tedy interval, kdy svítí červená světla, než závory „spadnou“. Celkem za tuto modernizaci správa železniční dopravní cesty zaplatí přibližně 10 milionů korun.

V září se chystá podobná modernizace dalších tří přejezdů, tentokrát v Poličce a jejím okolí. Tato rekonstrukce ale bude dražší, bude stát přibližně 17 milionů korun.

Výstražníky, které železničáři z přejezdů odstranili, ve šrotu neskončí. Naopak. Železničáři je použijí při modernizacích dalších jiných přejezdů, které jsou zatím nechráněné a označené jenom křížem, případně křížem a „stopkou“.