Chilli na hubnutí, kari proti rakovině a další léčivá koření

15. březen 2017
03529035.jpeg

Nejsou jen způsobem, jak si ochutit jídlo. Řada koření má totiž velmi blahodárné účinky na náš organismus, jsou prevencí i vážných nemocí a dokonce i pomáhají v jejich léčení.

Léčivé koření ale nenajdeme jen mezi cizokrajnými druhy koření. Zdraví prospěšné může být i to, které běžně používáme v našich kuchyních. Třeba zázvor, který má protizánětlivé účinky nebo pálivá paprika a chilli. „Působí jako dezinfekce, i proto mají tak rádi v asijských kuchyních pálivá jídla. Osvědčilo se to třeba i pro to, že ne všude je to tam dobré s hygienou,” říká majitelka obchodu s kořením Michaela Schneedorferová. Navíc podle ní ostré koření zrychluje metabolismus a napomáhá zpracování tuků. A tak ho mají v oblibě třeba i modelky, aby zůstaly štíhlé.

Pepř, kmín, zelené koření

Podobné účinky pak má také další pálivé koření, a to náš běžný pepř. O něm se ví, že zlepšuje trávení, ale třeba taky pomáhá našemu srdci a je vhodný i pro ty, co mají studené ruce a nohy. Pokud vám ale ostré koření vadí, bolí vás z něj třeba žaludek, můžete si zase pomoci kmínem. Ten je také dobrý na zažívání, pomůže při nadýmání a také snižuje krevní tlak a podporuje činnost ledvin. Může být tak třeba i prevencí mozkové příhody.

Velkým pomocníkem je také skořice, která má silné antioxidační účinky, nebo hřebíček, který pomůže mimo jiné s bolavým zubem.

Koření

Další koření, které neodmyslitelně patří do české kuchyně, jsou bylinky. Především majoránka, bazalka, oregano, tymián... Ty mají léčivé účinky jak čerstvé, tak sušené. Majoránka třeba uklidňuje mysl, působí proti migréně i nespavosti a pomáhá při rýmě.

Na nachlazení je pak báječná také dobromysl, která také odstraňuje hleny. Tady ale pozor, jak varuje kořenářka: „Spousta lidí si myslí, že dobromysl je totéž, co oregano, ale není to pravda. Kdybyste si z oregana uvařili odvar místo dobromysle, nedalo by se to vypít a dobromysl pak nemůžete použít v kuchyni místo oregana.”

Zázračná kurkuma a pískavice

„Zdraví velmi prospěšná je kurkuma, je to zázrak,” tvrdí Schneedorferová s tím, že kurkumu lidé často mylně zaměňují s kari. „Kurkuma je jednodruhové koření, kari je směs koření osmi až patnácti druhů. Záleží na tom, v které části Indie ho míchají,” říká Michaela Schneedorferová.

Základem každého kari je chilli, římský kmín a právě kurkuma, možná proto se to plete. „Kurkuma nejen, že stimuluje zažívání, ale má i silné protizánětlivé účinky, a dokonce se o ní mluví jako o prevenci rakoviny,” říká kořenářka a pokračuje: „Kurkuma nemá žádnou specifickou chuť, takže se hodí úplně všude. Je tak zdravá, že ji doporučuji dát kamkoli vás napadne. Do rýže, brambor, omáček, na maso, ale i třeba knedlíků, buchet, bábovky…” Pozor jen na silnou barvivost kurkumy, aby vám nezůstaly žluté hrnce!

Vavřín, bobkový list (ilustrační foto)

Někdy ale koření může škodit. Třeba, když volíte směsi, kde je glutamát. Ty bývají často ve směsce koření do polévky. Ale i tu jde nahradit jiným, naopak zdravým kořením. „Doporučuji třeba bobkový list, ten napraví chuť čemukoli, nebo čertovo lejno. Má to sice hrozný název a před uvařením toto koření ani příliš nevoní. Když se ale hodíme třeba do polévky nebo omáčky, krásně se rozvoní a nahradí i skvěle cibuli a česnek,” říká Schneedorferová.

Další koření, které skvěle ochutí jídlo a navíc je velmi zdravé, je řecké seno neboli pískavice. „Opět stimuluje zažívání, snižuje obsah krevního cukru a odhleňuje a je také výborná pro maminky, které kojí, protože podporuje tvorbu mateřského mléka,” říká Michaela Schneedorferová.