Cizrnový guláš
V pátečním Apetýtu vybíráme opět z receptů bez masa. Tentokrát budete potřebovat cizrnu.
Cizrnu pěstovaly už starověké civilizace. Do severní Evropy se pak dostala ve středověku. Od 15. století se stala běžnou venkovskou potravinou a postupně následně uspěla i v kuchyních měšťanů, ve kterých do té doby vedlo především maso.
My jsme pro vás vybrali recept na cizrnový guláš.
Potřebujete:
- 100 g cizrny
- 3 větší brambory
- 1 cibuli
- zeleninový bujón (nebo lze použít silný zeleninový vývar)
- kmín, bobkový list a nové koření
- sladkou i pálivou papriku
- sůl
- olej
- trochu hladké mouky
Postup:
- Cizrnu namočíme přes noc.
- Druhý den slijeme vodu a dáme čerstvou.
- V té pak cizrnu uvaříme do poloměka (trvá to asi 45 minut).
- Následně rozehřejeme hlubší pánev s olejem.
- Dozlatova orestujeme nadrobno nakrájenou cibuli.
- A poté také nadrobno nakrájené brambory. Okořeníme polévkovou lžící pálivé a sladké papriky (pokud chceme velmi pálivou chuť, dáme více pálivé papriky).
- Promícháme a zaprášíme moukou a podlijeme horkou vodou.
- Osolíme a přidáme i další připravené koření a také zeleninový bujón.
- Po chvíli přidáme scezenou cizrnu a vaříme do změknutí brambor.
- Podle chuti můžeme ještě dohustit moukou rozmíchanou v troše vody.
- Podáváme s pečivem.
Související
-
Plněná rajčátka
Možná i vy bojujete s plýtváním v kuchyni. Zbylo-li vám mleté maso a máte-li bohatou úrodu rajčat, je právě pro vás určen dnešní recept.
-
Řecká pomazánka ze žlutého hrachu
V Apetýtu pro vás i dnes máme tip na pomazánku. Tentokrát k ní budeme potřebovat žlutý půlený hrách. Jde totiž o řeckou pomazánku zvanou fava.
-
Belgická bramborová polévka
Každý pátek vám nabízíme jednu polévkovou inspiraci, dnes se za ní vydáme do Belgie.
Nejnovější recepty
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.