Důležité je, aby dítě nastoupilo do školy v pravý čas. Poraďte se s psychologem
Kdy je dítě zralé a kdy je připravené na vstup do školy? To bylo téma pro psycholožku Andreu Troníčkovou z Pedagogicko- psychologické poradny v Pardubicích.
Děti, kterým bude nejpozději 31. srpna šest let, se chytají v těchto dnech na zápisy do základních škol. Je docela dost možné, že učitelé doporučí odklad školní docházky a pošlou vás do poradny.
„Rodiče o tom většinou přemýšlí už dřív. Doporučovala bych si o tom popovídat s učitelkami v mateřské škole. Zeptat se, jak to dítě vidí a vnímají,“ říká Andrea Troníčková.
Školní zralost je stav dítěte, který zahrnuje zdravotní, psychickou a sociální způsobilost začít školní docházku. V souvislosti se školní zralostí se uvádějí nejčastěji její tři složky: fyzická zralost (tělesná neboli somatická), psychická zralost, sociální a emocionální zralost.
„Je to připravenost pro vstřebávání informací, podřízení se pravidlům, samostatnost. Je to kombinace dalších několika vlastností,“ vysvětluje Andrea Troníčková. Pro zahájení povinné školní docházky je zapotřebí, aby dítě dozrálo a dosáhlo určité úrovně v řeči, myšlenkových operacích, pozornosti, soustředěnosti i sociálních dovedností.
Jak připravit dítě na nástup do školy
veďte ho k tomu, aby klidně a pozorně naslouchalo předčítání pohádek
vyžadujte, aby reagovalo na vhodně daný úkol, a sledujte, jak ho plní
snažte se, aby se dítě na vykonávanou práci soustředilo a nezabývalo se přitom něčím jiným
zaveďte denní plnění drobných úkolů: úklid hraček po hře, úklid příboru a talíře po obědě, spoluúčast na chodu domácnosti
zaveďte pravidelný režim - přibližně ve stejnou hodinu vstávat, jíst, chodit spát
dejte dítě do kolektivu, aby si zvyklo na jeho zákonitosti, umělo se mu podřídit, spolupracovat
Nezapomeňte na samostatnost vašeho potomka. Budoucí prvňáček by se měl umět rychle obouvat, zouvat, zašněrovat a zavázat si boty, oblékat, svlékat a skládat věci spořádaně na hromádku, umět rozepínat a zapínat knoflíky a zipy u bundiček, umýt si ruce, dojít si sám na WC.
Pozor na vady řeči
Problémem v poslední době bývá úroveň řeči dětí. Rodiče, kteří jsou se svými potomky v dennodenním kontaktu, často vůbec žádné problémy nevnímají a jsou pak zaskočení.
„Někdy mi rodiče řeknou, že s mluvením není žádný problém. Přitom mám pak potíže dítěti porozumět a domluvit se s ním,“ uvádí příklad Andrea Troníčková.
Co má tedy šestileté dítě umět? Mělo by rozumět i složitým dějům, mít velkou slovní zásobu a gramaticky zvládat jednoduchá souvětí. Mělo by být schopné se samo dobře vyjadřovat a zároveň chápat slovní projev druhého člověka. Začíná rozlišovat konkrétní a abstraktní pojmy. V tomto období by mělo správně vyslovovat jednotlivé hlásky mluvené řeči.
Odklad docházky musí odsouhlasit odborníci
O způsobilosti vašeho potomka pro školní docházku se rozhoduje u zápisu. V poslední době je v módě žádat o odklad školní docházky i dětem, u kterých pro to není žádný důvod, jen proto, aby jim rodiče prodloužili o rok dětství.
„Tady platí zákony. Pokud rodič nezíská dvě doporučení k odkladu, je povinen své dítě do školy poslat. Jedno doporučení vydává praktický lékař a druhé psycholog nebo klinický logoped,“ upozorňuje Andrea Troníčková.
Proč respektovat doporučení k odkladu docházky
Pokud vám oborníci naopak naznačí, že by byl vhodný odklad školní docházky, respektovat to nemusíte. Je to pouze na rozhodnutí rodičů. Zvažte ale důsledky takového jednání.
„Dítě ve škole bude selhávat. Bude to znát na jeho práci. A není jisté, že své vrstevníky dožene. Pravděpodobně se bude s problémy potýkat po celou docházku,“ varuje Andrea Troníčková.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.