Filharmonici hlásí návrat z Japonska do Pardubic. I nástroje musely mít letenky
Neví, kam dřív skočit. Vystoupení po boku Josého Carrerase oddálilo pardubickým filharmonikům japonské turné. Na dalekou cestu se vydali už potřetí.
Při ní se hudebníci o nástroje nebojí: „Bereme si je s sebou do kabiny. Menší jsou nad našimi hlavami v úložných prostorech. Violoncella musí mít vlastní letenku a sedí na sedadle. Jenom nesmíme zapomenout vyndat náhradní struny z pouzdra, protože to by při bezpečnostní kontrole na letišti neprošlo,“ říká violista Michal Doubek.
Publikum v Japonsku má svá specifika: „Připadalo nám, že i potlesk je trochu řízený panem dirigentem. Když zvedl ruce, potlesk zesílil. Když se předávaly květiny, ustal. Je to určitě jiné než u nás, ale stejně srdečné.“
Nejlepší sál na světě?
Pardubičtí filharmonici si podle Doubka považují možnosti účinkovat v prestižním koncertním sále v Tokiu. Ten svým interiérem připomíná dubem vykládanou pyramidu. „Je to velice specifický sál. V žádném podobném jsem nikdy nebyl. Je hodně orientovaný vertikálně. Má vysoký strop tvarovaný do špičky a opravdu výbornou akustiku.“
Během koncertů pravidelně zazněla minimálně jedna vybraná Beethovena skladba a jinak se programy jednotlivých koncertů lišily. Mezi ozdoby turné patřila třeba japonská klavíristka Akiko Ebi, s Komorní filharmonií Pardubice se představili i přední hornisté a nechyběla ani Kateřina Javůrková, oceněná v kategorii talent roku během prvního ročníku udílení nových cen klasické hudby Classic Prague Awards.
Platí dohody a lidé se usmívají
Hudebníci si z Japonska odvezli spoustu zážitků. Byli třeba svědky otevírání obchodního domu. „Čekala tam usměvavá hosteska. Když se otevřely dveře, začala se uklánět. U každého obchodu stojí prodavač, který vás vítá, klaní se. U nás kolikrát přijde otrávený pracovník ostrahy a oddělá nějakou pásku. Podobný výraz často nabízí paní za pokladnou,“ porovnává obě země Doubek.
A zajímavou zkušenost přidává i manažer orchestru Marek Pospíšil: „Ani smlouva nemusí být podepsaná, ale když Japonec řekne, že se to uskuteční, stane se tak. Nemusíte mít obavu. Je stejně spolehlivý jako jejich vlaky.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka