Kupon namísto jiného zboží. I takový obchod s vámi může prodejce uzavřít

18. prosinec 2017

V době Vánoc, kdy hojně nakupujeme dárky, nás přirozeně napadá myšlenka, jestli se některé z nich budou opravdu líbit. A hlavně, aby se jich pod stromečkem nesešlo hned několik úplně stejných.

Po Novém roce, kdy už mnoho obdarovaných ví, že dva stejné mixéry, teflonové pánve, nebo telefony neupotřebí, začínají vymýšlet řešení. Jedním z nich je výměna zboží, u poškozených věcí hned po rozbalení, můžeme uplatnit reklamaci.

„Takovou klasikou rok co rok bývá výměna dárků, když se sejdou dva stejné, nebo když se nám Ježíšek nestrefil do vkusu. V takovém případě hodně záleží na přístupu a vstřícnosti prodejce. Ze zákona totiž spotřebitel nemá právo v kamenném obchodě, tuto službu požadovat,“ upřesňuje Josef Černý.

Vyměnit a reklamovat není to samé

Pokud se pro výměnu zboží rozhodnete, mějte uschovaný doklad o koupi, originální obal, záruční list, u textilu zanechte visačky a zkontrolujte, jestli není zboží poškozené a špinavé. Obchodník vždy chce mít záruku, že ho může ihned vrátit do oběhu, tedy prodat. Když tyto věci nebudou v pořádku, může vás odmítnout.

„Při reklamaci stačí předložit doklad s datem a částkou, za kolik jste sortiment nakoupili a o jaký tip, druh zboží se jedná. Někdy stačí i pouhý výpis z účtu. Jde o to, aby bylo dohledatelné, od kdy běží záruční lhůta.“

Při nákupu přes internet máte možnost vrátit věci do 14 dnů bez udání důvodu. Mohou být i poškozené. Někteří solidní prodejci lhůtu prodlužují i na 30 dnů. Je třeba ale brát v potaz, že tyto služby nejsou ze zákona povinné. Raději se podívejte do obchodních podmínek dané společnosti a přečtěte si o ní co nejvíce recenzí.

Penězi v obálce můžete předejít budoucím trablům

Velmi často se stává, že po rozbalení dárku zjistíme, že nám nesedí barva, nebo u oblečení střih a velikost. S dokladem v ruce o koupi opět můžeme prodejce požádat o výměnu za větší kus, nebo jinak barevný. V případě, že už ho na skladě nemá, má právo vám nabídnout kupón ve stejné hodnotě, za kterou bylo zboží koupeno. „Je dobré si však pohlídat, do kdy poukázka platí, abyste neprošvihli datum. Někdy je lepší do obálky místo dárku vložit pětistovku a máte téměř jistotu, že se to obdarovanému bude zamlouvat,“ usmívá se spotřebitelský rádce.

Dotaz od posluchače

Po roce a půl a čtyřech opravách chci vrátit mobilní telefon. Prodejce mi odmítá vyplatit celou částku, protože telefon je jednak značně opotřebený a za druhé jeho cena je dnes nižší. Má na to právo? 

„Pokud je uzavřena řádná smlouva, smluvní strany si musí vrátit to, co si vzaly. Kupující by měl vrátit mobilní telefon s veškerým příslušenstvím, co k němu dostal. Prodejce má povinnost vyplatit plnou kupní částku. Pokud je zboží opotřebené běžným užíváním, ale funguje, zákazník má opět právo na vrácení plné částky, za kterou ho před lety koupil. Obchodník není oprávněn, cokoliv mu odečíst,“ odpovídá Josef Černý.

autor: Věra Říhová
Spustit audio