Kupujeme ojeté auto, aneb hitparáda stočených tachometrů

12. říjen 2018
Auto, tachometr (ilustrační foto)

V Česku se ročně prodá až sedm set tisíc ojetých aut. Nových aut jen kolem dvou set tisíc. Společnost Cebia se už 28 let zabývá poradenstvím a službami bezpečného nákupu ojetých vozů. Na požádání si mohou zákazníci zjistit informace o jejich vozu, včetně historie.

„Službu Autotracer měsíčně využívá sto padesát tisíc zákazníků. Podle čísla karoserie, které žadatel zadá na internetu, jsme schopni zjistit, kolik údajů a v jakém časovém období o vozidle máme. V případě zájmu si lidé za balíček zaplatí pár stovek korun,“ popisuje ředitel Martin Pajer. Obratem je společnost schopná zjistit záznam stavu tachometru, ověřit rok výroby, zkontrolovat odcizení, prověřit leasing, servisní historii, jestli auto bouralo a podobně.

Hitparáda stočených tachometrů

Podle kvalifikovaných odhadů se na českém trhu prodává zhruba 40 % ojetin se stočeným tachometrem, z velké části jde o auta dovezená ze zahraničí. Většina lidí o tom, že vlastní auto se stočeným tachometrem ani neví a čeká je nemilé překvapení. Nově totiž neprojdou na STK. Pokud to pracovníci stanice v evidenčním systému zjistí, majitel vozu  dostane 30 dní na vyřešení této závady. Od 1. října 20018 je možné fyzické i právnické osobě uložit pokutu až 500 tisíc Kč za nelegální změnu celkově ujeté vzdálenosti na tachometru.

Setkali jsme se s desítkami tisíc stočených tachometrů. V některých případech šlo o takové stočení, že nás samotné překvapilo, jaká auta se na trhu prodávají. Z 330 000 kilometrů na 12 500 kilometrů. I taková je realita. „Už nás to přestalo bavit a tak jsme vymysleli hitparádu ojetin. Vzali jsme si všechna vozidla, která jsou v ČR přihlášena a prověřili jsme je přes službu Autotracer. Zveřejnili jsme ta se stočenými tachometry. Rozdělena jsou podle značek výrobců, takže každý se může podívat. Kdo je vlastníkem auta samozřejmě nevíme.“

Dva důležité kroky k úspěšnému nákupu

Nákup auta je pro rodinu velkou finanční zátěží a je třeba si uvědomit, že počáteční cena ojetiny nemusí být konečná. V autobazaru se neunáhlete a nejdříve požádejte o číslo karoserie vámi vyhlídnutého vozu. „Pokud vám prodejce nevyhoví, otočte se a jděte pryč. Existuje ale i spousta solidních autobazarů, kde vám bez problému VIN poskytnou. Po ověření historie automobilu se zajímejte také o podobu kupní smlouvy, jak je sepsaná. Určitě neuděláte chybu, když ji necháte zkontrolovat právním zástupcem pro případ nějakého sporu.“

Nejmenší míra rizika nákupu ojetiny je u certifikovaných prodejců, servisů, které znají historii auta a umí ho opravit, servisovat. V tomto případě by neměl být problém ani s reklamací. Nejrizikovější pořízení auta bývá přes internetové bazary, od jednotlivců. 

Co by zásadně nemělo a mělo být uvedeno ve smlouvě o koupi ojetého vozu, si poslechněte ze záznamu.