Než sednete po zimě na kolo, nechte si ho seřídit

27. březen 2017

Zaparkovali jste na podzim kolo ve sklepě nebo garáži? Než pojedete na výlet, nechte si ho seřídit v odborném servisu. Jak se starat o kolo, případně si vybrat nové, to bylo z dalších témat rozhlasové Radioporadny.

Sami na první pohled uvidíte, že je potřeba dofouknout pláště. Možná si řeknete, že to bohatě stačí. Ale není tomu tak. Zajít si do servisu a nechat si kolo zkontrolovat je ve vašem vlastním zájmu. Chcete přece mít jistotu, že nevysekáte kvůli špatnému technickému stavu.

S kolem do servisu

Co servis nabízí? Zkontrolují vám stav řetězu. Opotřebený řetěz snižuje přesnost řazení a rychle ničí zuby pastorků i převodníků. Dále se zaměří na tlak ve vzduchové trubici. Promažou vašemu kolu vše potřebné. Dofouknou pláště a dotáhnou šrouby. „Je to přímo úměrné tomu, jak se o kolo staráte průběžně,“ říká Dan Polanský.

Brzdy jsou základ

Určitě je důležité mít v pořádku brzdy. „Jedna věc je na kole jet, druhá bezpečně zastavit,“ zdůrazňuje Dan Polanský. U ráfkových brzd stačí jednou za čas zkontrolovat stav brzdových špalků. Kotoučové brzdy dělíme na mechanické a hydraulické. Tam se kontrolují brzdové destičky. „Jestli se přes zimu na kotouče nedostala nějaká nečistota nebo mastnota, což by mohlo ovlivnit funkci brzdění,“ vysvětluje Dan Polanský.

Kdo maže, ten jede

Další důležitou součástí bicyklu je řetěz. Jeho stav a životnost záleží na tom, jak často jezdíte a jakým klimatickým podmínkám kolo vystavujete a v jakém se pohybujete terénu. Na jeden řetěz ujedete přibližně 1500 kilometrů. Když se pravidelně nevyměňuje, může poškodit kazetu s převody. Životnost řetězu prodluží správné mazání. V současné době se používají jednoduché spreje nebo přípravky s kapátkem, které obsahují příměs teflonu.

Po zimě se také kontroluje stav plášťů, duší, lanek a dalších komponentů.

Běžná údržba kola
  • zbavte celé kolo nečistot

  • čistěte pravidelně řetěz, kazetu a převodníky

  • mažte řetěz zhruba každých 100 km

  • u odpružených vidlic kontrolujte nastavení vidlice i tlumiče

  • udržujte správný tlak v duši, doporučený tlak je napsán na plášti

  • kontrolujte brzdy, přehazovačku

  • dotahujte pedály

Jste majitelem starého kola, na kterém jenom popojíždíte? I jemu věnujte pozornost. Podívejte na řídítka, vidlice, rám a sedlovou trubku. Staré kolo může být naprasklé a pak dojde při jízdě k pádu.

Podrobné rady, jak si vybrat správně nové kolo uslyšíte v záznamu rozhlasové Radioporadny.

autor: PRO
Spustit audio