Patrik Ulrich svléká filharmoniky z fraků. Ukazuje je jako lidi

1. listopad 2018

Sám o sobě mluví jako o takovém řemeslníkovi v umění, v tvorbě. Narodil se před třiceti lety v Pardubicích jako Patrik Božanić. Jmenoval se tak po svém chorvatském otci. Matka mu ale po několika letech dala své dívčí příjmení.

K umění ho přivedl jeho děda. Ten pracoval jako mistr v dekorační dílně Východočeského divadla v Pardubicích, kde vyráběl kulisy. „Chodil jsem za ním v dětském věku do kulisárny. Tam jsem viděl vznik divadelních dekorací. Byl jsem tím fascinovaný,“ přiznává. 

Rodina ho jinak vedla k hudbě. „Můj strýc hrál řadu let v pardubické filharmonii, moje teta učí na konzervatoři, mamka kdysi hrála na klavír. Postupně jsem se zamiloval i do skládání. Zároveň mě mamka přihlásila do dramaťáku v Polabinách. Před kamerou jsem byl poprvé ještě jako chlapec po boku herce Davida Vávry v televizním dokumentu Šumné Pardubice. Hrál jsem jeho syna, strávil jsem s ním asi jeden a půl natáčecího dne.“

Umělec každým coulem

Patrik pár let působil jako klavírista v šansonovém projektu Pianobar. „Skládal jsem písničky a doprovázel různé zpěvačky. Bylo to takové zpestření mého tehdejšího filmového a literárního života. Nakonec jsem ale šel po stopách svého otce, který byl kameraman. Stal jsem se víc režisérem a scenáristou než hudebníkem a hercem.“

Martin Chodúr: Od klarinetu přes rockovou kapelu ke koncertování s filharmonií

Zpěvák Martin Chodúr

Zálety jsme natáčeli mimo rozhlasové studio, na letišti ve Starém městě u Moravské Třebové na nejvýchodněji položeném letišti v Pardubickém kraji. A protože se tu cítím jako doma, vzala jsem s sebou zpěváka, skladatele, textaře a hudebníka Martina Chodúra. Toho, který se před devíti lety stal první Československou Superstar.

Momentálně dokončuje magisterské studium hrané režie na Filmové akademii v Písku, a to v tvůrčí dílně režiséra Juraje Jakubiska. „Předtím jsem vystudoval scenáristiku a dramaturgii. Chtěl jsem se ale zabývat i obrazovým viděním, proto ta režie.“

Náměty neumí vysedět

Na kontě už Patrik Ulrich má třeba dokument Obrazy, pohádky a sny, který zachycuje významného pardubického rodáka, herce a malíře Borise Šlechtu. Tam použil nápad s loutkou čerta a dalšími loutkami. „Vzpomínky a mluvící hlava prokládaná fotografiemi jsou televizní klišé. Čert pro něj byl partnerem, pro něj to hrál. Nápad je otázka mikrosekundy. Nad námětem neumím přemýšlet, dlouho nad ním sedět,“ přiznává.  

K jubilejní padesáté sezóně Komorní filharmonie Pardubice teď natočil dokuseriál Filharmonici v civilu. Ukazuje, jak relaxují, jak pracují jinde. „Představují se jako elektromontéři, včelaři, fotografové a tak dále. Tím jsme takové ty frakové sochy zcivilnili. Zároveň jsme natočili umělecký dokumentární portrét pro Českou televizi Komorní radosti třeba s Liborem Peškem.“  

Spustit audio