První autobusová linka zahájila provoz v roce 1908. Vozy byly schopné dosáhnout na tehdejší dobu závratné rychlosti 28 km/h

První autobusová linka zahájila provoz v roce 1908. Vozy byly schopné dosáhnout na tehdejší dobu závratné rychlosti 28 km/h
Za úplný počátek autobusové dopravy v českých zemích se považuje spojení, které provozoval od roku 1907 soukromník z Frýdlantu nad Ostravicí do Horní Čeladné.
První státem organizované autobusové spojení dohledáme v Pardubicích, kde 13. května 1908 v 8:00 zahájily provoz hned dvě meziměstské linky. Jedna směřovala do 11 kilometrů vzdálených Lázní Bohdaneč, druhá zajížděla do o něco vzdálenějších Holic.
Cestující vozily čtyři omnibusové vozy značky Laurin & Klement. Tehdy ještě měly dřevěnou karoserii, a dřevěná byla i kola, opatřená gumovými pneumatikami. Poháněly je čtyřválcové benzinové motory a byly schopné dosáhnout na tehdejší dobu závratné rychlosti 28 km/h, což byla nejvyšší povolená rychlost v obci za světla.
V Praze první městská autobusová linka spojovala od března 1908 Malostranské náměstí a Pohořelec, což byla trasa, kterou kvůli převýšení tehdejší tramvaje nemohly zdolat. Pro technické potíže však byla 17. listopadu 1909 doprava bez náhrady zastavena a Praha zůstala ještě dalších 16 let bez autobusů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.