Sázet, nebo nesázet? Silničáře v Chrudimi drží v šachu statisícové pokuty
Silničáři mají problém kvůli pokáceným stromům u Chrudimi. Vykáceli stromořadí kolem cesty směrem z Chrudimi na Podhůru a chtěli vysadit nové. Když to udělají, hrozí jim pokuta. A když to neudělají, hrozí jim pokuta ještě vyšší.
Krajští silničáři před několika lety připravili plán obnovy stromořadí u chrudimského letiště. Dostali povolení staré stromy pokácet pod podmínkou, že je nahradí novými. Společně s úředníky z odboru životního prostředí Městského úřadu v Chrudimi vybrali původní krajové odrůdy švestek a začali je sázet.
Cyklostezka na Podhůru existuje už deset let, ale jen na papíře
Cyklostezka mezi Chrudimí a rekreačními lesy na Podhůře existuje už deset let. Ale zatím jen v podobě přání a plánů. Chrudimské radnici se pořád nepodařilo získat potřebné pozemky.
Jenže práci přerušili, protože byla proti policie. Podle dopravního inspektorátu by totiž stromy mohly tvořit pevnou překážku, znamenaly by nebezpečí pro řidiče a také by mohly snižovat rozhled. Za porušení předpisů by Správě a údržbě silnic hrozila pokuta v řádech statisíců korun. Jenže až milionovou sankci riskují také v tom případě, že nesplní původní podmínku - tedy náhradní výsadbu.
Přednost pro stromy, nebo auta?
Zatím to vypadá, že spor dopadne 1:0 pro stromy. Silničáři se obrátili na soud, kde původní rozhodnutí o povolení kácení a náhradní výsadbě napadli. Soud ale rozhodl, že platí to, co bylo na začátku, tedy že je nutné stromy znovu vysázet. Jenže ještě není hotové písemné zdůvodnění rozsudku, což je velmi důležitá věc a všechny strany tak zatím vyčkávají.
Alej na Podhůru je mimořádně důležitá, protože výsledek sporu může výrazně ovlivnit to, jestli se u dalších silnic budou sázet stromy, nebo ne. Aspoň tak to vysvětluje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
Podle něj totiž zazněla podmínka, že stromy nesmí z bezpečnostních důvodů stát blíž než čtyři a půl metru od cesty. A zároveň je můžou silničáři nechat vysadit jen na pozemek, který vlastní, nebo jim to umožní jeho majitel. Tahle kombinace by podle Miroslava Němce mohla obnovu alejí u silnic výrazně zkomplikovat.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Byznys už se zajímá o změnu klimatu. Nejde mu o emise, ale o konkurenceschopnost, říká expertka
-
Energetický nápoj není džus. Chceme chránit zdraví dětí před nežádoucími účinky, vysvětluje Výborný
-
Vojáci KLDR toho ve válce moc nezmění. Získají bojové zkušenosti, ale taky uvidí svět, míní rusista
-
Slučování malých obcí zlepší dostupnost služeb, říká Prokop. Ty nejmenší v Česku mají jen 15 lidí