Silničáři zahájili tendr na výstavbu severovýchodního obchvatu Pardubic

14. leden 2021

Pardubice jsou o kus blíž k výstavbě klíčového severovýchodního obchvatu. Po mnoha letech průtahů by se tak měly dočkat silnice, která uleví centru města od tranzitní i místní dopravy. Ředitelství silnic a dálnic totiž už vyhlásilo výběrové řízení na zhotovitele obchvatu.

Pokud při výběru dodavatele stavby nenastanou komplikace, mělo se podle ŘSD začít stavět už letos, zároveň ale bude nutné v trase provést záchranný archeologický výzkum.

Design-Build je způsob zadávání výstavbových projektů. Zhotovitel má odpovědnost nejen za stavbu samotnou, ale i za projektovou dokumentaci. Objednatel v zadání specifikuje účel, standardy, rozsah a další kritéria zakázky.

Přepokládaná hodnota zakázky je 1,5 miliardy bez daně a vítěz tendru bude silnici budovat v režimu Design and Build, což je novinka. Spočívá v tom, že zhotovitel bude postupovat podle projektu, který sám vypracuje. Uvedení do provozu plánují silničáři v roce 2023.    

Vyvlastněné pozemky

Pardubice čekají na severovýchodní obchvat minimálně 10 let, plány na stavbu mají počátky dokonce v 90. letech. Územní rozhodnutí ale získala stavba až v roce 2014. Komplikace nastaly při následných výkupech potřebných pozemků, vlastníkům se nelíbila nabízená cena a pozemky odmítli odprodat, v osmi případech tak silničáři sáhli k vyvlastnění, celá věc skončila u soudu.

Další komplikací pak bylo odvolání proti vydanému stavebnímu povolení, průlom přišel až po roce, vloni v prosinci ministerstvo dopravy odvolání zamítlo a stavební povolení nabylo právní moci.

Obchvat  povede v trase Trnová - Fáblovka - Dubina. Půjde o čtyři kilometry dlouhou čtyřproudou silnici, která bude pokračováním hlavního tahu č. 36 ve směru Lázně Bohdaneč, Sezemice a Holice a D35.

Obchvat začne u Globusu, těsně mine Staré Hradiště, překoná záplavové území a tok Labe a vyústí u kruhové křižovatky u pardubické věznice, kde teď stojí obchod Lidl. Po dokončení obchvatu by se mělo výrazně ulevit dopravě kolem nádraží, na takzvané rychlodráze i v ulici Na Drážce. Těmito místy denně projedou tisíce aut včetně tranzitní dopravy.

autoři: Ondřej Wolf , pta
Spustit audio

Související