Silniční obchvat Kojic je hotový. Práce zabraly téměř dva roky

26. duben 2023 14:30

Kojice na Pardubicku obklopuje nový obchvat, má pomoci od tranzitní dopravy, která oblast dlouhodobě zatěžovala. Denně tam projelo kolem 4000 aut. Práce skončily se zhruba půlročním zpožděním.

„Řidičům se zrychlí cesta mezi Pardubicemi a Kolínem a obyvatelům Kojic přestanou pod okny projíždět nejen osobní, ale také nákladní automobily, což bude mít pozitivní vliv na bezpečnost provozu a snížení hladiny hluku v obci. Tomu pomůže také vybudování protihlukové stěny v délce 330 metrů,“ řekl hejtman Martin Netolický (3PK/ČSSD).

13 let po Chvaleticích

Obchvat je otevřený od pondělí. Obec byla díky stavebním pracím, které si vyžádaly uzavírky, bez nadměrné dopravy od září 2021, kdy stavba začala. To bylo 11 let po dokončení obchvatu nedalekých Chvaletic. Podle starosty Davida Morávka (Pro Kojice) tranzitní doprava přes obec klesla, i když ve vesnici vedle je zavřený most, což nadále způsobuje dopravní komplikace. O potřebě obchvatu se podle něj v obci mluvilo kolem 20 let.

Nová trasa vede podél železničního koridoru a za obcí se napojuje na silnici ve směru na Chvaletice. Silnice má šířku 9,5 metru. V návrhu byly dvě trasy. Jedna by obcházela obec ze severní strany, druhá potom kopírovala železniční trať. Vybrána byla druhá varianta, která sice nezabírá louky, pole ani lesy, ale byla stavebně náročná. Část obchvatu totiž vede po náspu přes rybníky a mokřady.

„Zakladání dopravní stavby v těchto podmínkách je určitým rizikem. S tím jsme se vyrovnali. Délka obchvatu je tři kilometry, celá stavba se skládá ze zhruba 120 objektů, jsou tu dvě kruhové křižovatky, jsou tady protihlukové zdi, opěrná zeď z gabionu. Odtěžilo se tady zhruba 25 000 kubíků skalního podloží,“ řekl předseda představenstva firmy Chládek a Tintěra Martin Kvirenc.

Auta na obchvatu Kojic odděluje od domů protihluková stěna

Rozpočet stavby nakonec stoupnul na 264,5 milionu korun bez DPH. Původní cena ze soutěže činila 232 milionů korun bez DPH. Během stavby se objevily komplikace, které způsobily zdržení. Hejtmanství měnilo projekční kancelář, protože s ní nebylo spokojeno, pomalejší byl také postup zemních prací, obtíže se objevily i kvůli pozdní demolici objektů, po níž byla ještě potřebná přeložka sítí ČEZ.

autoři: Ondřej Wolf , pta | zdroje: Český rozhlas , ČTK
Spustit audio

Související