V mostu Pavla Wonky v Pardubicích objevili silničáři při kontrole trhlinu

5. září 2017
Uzavřený Wonkův most v Pardubicích

Nejfrekventovanější most v Pardubicích čeká oprava. Ačkoli generální rekonstrukce mostu Pavla Wonky byla před deseti roky, našli na něm silničáři poměrně velkou závadu a teď zjišťují, jestli bude potřeba úsek zavřít nebo zda půjde problém vyřešit jen při částečném omezení.

Na závadu přišel mostař ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Při kontrole zjistil, že jeden betonový kvádr, na který se upíná jedno z devatenácti podpěrných lan, je uvolněný. V tuhle chvíli nechali silničáři vypracovat odborné posudky o stavu mostu, jednak u specializované firmy a také od dopravní fakulty pardubické univerzity.

Čtěte také

Jak Český rozhlas Pardubice ujistil ředitel silničářů Miroslav Němec, žádné nebezpečí řidičům aut ani chodcům nehrozí: „Je to jedno lano z devatenácti, protože ten most drží devatenáct lan. My jsme zadali mimořádnou mostní prohlídku a zadali jsme šetření Univerzitě Pardubice. Pád mostu nehrozí, v nejbližší době nehrozí ani nějaká rozsáhlá dopravní opatření.“

Mnozí řidiči si ještě pamatují, jaké zácpy vznikaly na v okolí mostu nejen před těmi deseti lety, ale i v roce 2013, kdy silničáři pokládali na mostě tichý povrch.

Most Pavla Wonky v Pardubicích


Most Pavla Wonky
Postaven v letech: 1956-1959
Původní název: most Československo sovětského přátelství
Délka mostu: 170 metrů
Hmotnost konstrukce: 8 800 tun

Hlavní prohlídka mostu je v plánu tento pátek, pak silničáři spolu s Pardubickým krajem rozhodnou, jak bude oprava vypadat. Je také možné, že zásah půjde udělat zevnitř bez nutnosti úsek silnice uzavřít.

Pokud by ale k uzavírce mostu došlo, zkomplikovala by nejen provoz aut, ale hlavně MHD, což potvrdil i ředitel Tomáš Pelikán: „Hromadná doprava by asi měla problémy, protože jediná další možná trasa směrem na Polabiny je potom přes most kpt. Bartoše, a pokud by tam byla i individuální doprava, tak ze zkušeností z rekonstrukce Wonkova mostu víme, že tam ta kapacita není. Dopravně by to znamenalo poměrně významné problémy.“

Čtěte také

Opravu by měl zaplatit Pardubický kraj, most je v jeho majetku a je jasné, že to budou desítky milionů korun. Most je zajímavý tím, že při stáří 60 let je to vlastně nejstarší most, který má železobetonovou předpjatou konstrukci. V době vzniku patřil k nejmodernějším a technologie v zásadě nebyla překonaná. Před deseti lety byl ale v katastrofálním stavu a při půl roku dlouhé generální rekonstrukci použili stavbaři unikátní metodu, kdy celou 8 800 tun vážící konstrukci nadzvedli, a pak pod ní vyměnili ložiska. Denně po mostě projede 22 tisíc aut.