V mostu Pavla Wonky v Pardubicích objevili silničáři při kontrole trhlinu
Nejfrekventovanější most v Pardubicích čeká oprava. Ačkoli generální rekonstrukce mostu Pavla Wonky byla před deseti roky, našli na něm silničáři poměrně velkou závadu a teď zjišťují, jestli bude potřeba úsek zavřít nebo zda půjde problém vyřešit jen při částečném omezení.
Na závadu přišel mostař ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Při kontrole zjistil, že jeden betonový kvádr, na který se upíná jedno z devatenácti podpěrných lan, je uvolněný. V tuhle chvíli nechali silničáři vypracovat odborné posudky o stavu mostu, jednak u specializované firmy a také od dopravní fakulty pardubické univerzity.
Jak Český rozhlas Pardubice ujistil ředitel silničářů Miroslav Němec, žádné nebezpečí řidičům aut ani chodcům nehrozí: „Je to jedno lano z devatenácti, protože ten most drží devatenáct lan. My jsme zadali mimořádnou mostní prohlídku a zadali jsme šetření Univerzitě Pardubice. Pád mostu nehrozí, v nejbližší době nehrozí ani nějaká rozsáhlá dopravní opatření.“
Mnozí řidiči si ještě pamatují, jaké zácpy vznikaly na v okolí mostu nejen před těmi deseti lety, ale i v roce 2013, kdy silničáři pokládali na mostě tichý povrch.
Most Pavla Wonky
Postaven v letech: 1956-1959
Původní název: most Československo sovětského přátelství
Délka mostu: 170 metrů
Hmotnost konstrukce: 8 800 tun
Hlavní prohlídka mostu je v plánu tento pátek, pak silničáři spolu s Pardubickým krajem rozhodnou, jak bude oprava vypadat. Je také možné, že zásah půjde udělat zevnitř bez nutnosti úsek silnice uzavřít.
Pokud by ale k uzavírce mostu došlo, zkomplikovala by nejen provoz aut, ale hlavně MHD, což potvrdil i ředitel Tomáš Pelikán: „Hromadná doprava by asi měla problémy, protože jediná další možná trasa směrem na Polabiny je potom přes most kpt. Bartoše, a pokud by tam byla i individuální doprava, tak ze zkušeností z rekonstrukce Wonkova mostu víme, že tam ta kapacita není. Dopravně by to znamenalo poměrně významné problémy.“
Opravu by měl zaplatit Pardubický kraj, most je v jeho majetku a je jasné, že to budou desítky milionů korun. Most je zajímavý tím, že při stáří 60 let je to vlastně nejstarší most, který má železobetonovou předpjatou konstrukci. V době vzniku patřil k nejmodernějším a technologie v zásadě nebyla překonaná. Před deseti lety byl ale v katastrofálním stavu a při půl roku dlouhé generální rekonstrukci použili stavbaři unikátní metodu, kdy celou 8 800 tun vážící konstrukci nadzvedli, a pak pod ní vyměnili ložiska. Denně po mostě projede 22 tisíc aut.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Vystrčil: Máme důvody k optimismu, stačí se dívat kolem sebe. Žijeme totiž ve svobodné zemi
-
Turci boří části hraniční zdi, to vždy předcházelo vpádu do Sýrie, popisuje zpravodaj Černohorský
-
Tanečník Polunin odchází z Ruska. ‚Moje duše není na správném místě,‘ napsal obdivovatel Putina
-
Turecko má v Sýrii stěžejní slovo, táhne za delší provaz než Unie i v otázkách migrace, říká Daněk