Vejce zvyšují cholesterol, máslo není zdravé, k zhubnutí počítejte kalorie... a další nesmysly o jídle

Pošírované sázené vejce toast
Pošírované sázené vejce toast

Chceme zdravě jíst, dožít se vysokého věku, a tak si odpíráme a držíme se doporučení, která jsme zaslechli o zdravé stravě. Jenže mnoho z toho, co vědci doporučovali dříve, už dnes v souvislosti s rozvojem vědy sami uznali jako chybné. Tady je několik příkladů stravovacích nepravd.

1. NEPRAVDA: Margaríny jsou lepší než máslo

„Je docela zajímavé, že v době, kdy se nejvíce margaríny doporučovaly, tedy před cca 20 lety, obsahovaly běžně 15-20 procent transtuků. To znamená těch nejškodlivějších tuků, které nám ubližovaly, a přesto margaríny odborníci dlouho doporučovali,“ říká specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková a doplňuje: „Postupem času ale výrobci změnili výrobu, margaríny se dnes už nevyrábí ztužováním, to znamená, že transtuky neobsahují. Ale neobsahují podle mě také nic, proč bych je měla doporučovat.“

Podle Margit Slimákové je naopak donedávna ještě tak moc démonizované máslo v pořádku. „Z mého pohledu jsou v pořádku všechny základní potraviny,“ říká Margit Slimáková s tím, že pokud chce jít někdo ještě blíž k ideálu, tak doporučuje máslo od drobných farmářů, tedy máslo krav, které se pasou venku na trávě. „Strava, kterou krávy jedí, zakládá složení celého jejich těla i produktů, které chceme konzumovat. A nedávná studie v USA prokázala, že mléko, máslo a produkty takto krmených krav obsahují větší množství zdraví prospěšných omega 3 mastných kyselin než produkty krav z konvenčního chovu. A je to dáno tím rozdílem v krmení zvířat,“ dodává.

2. NEPRAVDA: Žloutky nejezte kvůli cholesterolu

Opravdu dlouhou dobu odborníci doporučovali jíst z vejce jen bílek, protože žloutek zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi a s ním i riziko nemocí cév a srdce. Dnes už je většina odborníků přesvědčena o opaku. „Žloutky sice obsahují cholesterol, ale obsahují také velké spousty superživin, které nám prospívají, a to právě často i našim cévám,“ říká specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková. „Navíc dnes už víme, že naprostou většinu cholesterolu si tvoří naše tělo samo. A také, že není ani tak problematický cholesterol z kvalitních základních potravin, ale z chemicky vyráběných.“

Čtěte také

Stále častěji se podle Margit Slimákové také objevují studie, které popírají, že by byl cholesterol sám o sobě viníkem. Ukazuje se, že viníkem je spíš to naše tělo, tedy to prostředí, které vytváříme v cévách, aby se tam cholesterol mohl usadit a škodit. „To největší zlo a problém je jednoznačně nadměrná konzumace jednoduchých cukrů – ať už cukru klasického nebo třeba bílé mouky,“ říká Slimáková.

3. NEPRAVDA: Je zdravější nahradit cukr sladidlem

To, že se přejídáme cukrem, je tedy špatné. „I když já bych si nikdy nedovolila tvrdit, že nějaká základní potravina je jed, jak se to taky hlásá,“ říká specialistka Margit Slimáková, zároveň ale popírá další tvrzení odpůrců cukru, že jsou v pořádku alternativní sladidla.

„Vznikl tady takový alternativní trh sladidel – sirupy, sladěnky, medy a my jsme si začali myslet, že když cukr je ten jed, že to vyřešíme těmi alternativami a ty jsou dobře. Nejsou,“ tvrdí odbornice a vysvětluje: „Naprostá většina těch alternativ obsahuje totiž také jednoduché cukry a k nim navíc obsahují pár mikrogramů nějaké minerální látky nebo vlákniny. Těch pár mikrogramů z nich ale nedělá zdravou potravinu.“ Podle Slimákové je náš problém celkové množství zdravé chuti, kterou potřebujeme, a když se jí budeme přejídat, je téměř jedno, jestli je to v cukru nebo sladu.

cukrové rty

Kromě přírodních sladidel, o kterých byla zmínka výše, existují tady už pár desítek let i sladidla umělá. Ty Margit Slimáková nedoporučuje už vůbec. Jednak jsou to chemické látky a pak se také zjistilo, že po nich člověk rozhodně nehubne. „Když přicházela umělá sladidla v USA na trh před takovými dvaceti lety, tak měla řešit problém obezity. A od té doby rychle stoupá v USA počet lidí obézních a dokonce i morbidně obézních. V podstatě tak už víme, že umělá sladidla nefungují na redukci hmotnosti a jenom se hledají mechanismy, proč to nefunguje,“ říká Margit Slimáková.

4. NEPRAVDA: Zhubnete, když si budete počítat kalorie

„Nezhubnete, nebo možná ano, ale pouze na pár týdnů či měsíců,“ směje se tomuto mýtu Margit Slimáková, podle které nefungují žádné restriktivní počítací nepřirozené diety, rozhodně tedy ne dlouhodobě. „Ti propagátoři diet se chlubí výsledky studií, ale většinou jsou to jen studie po dobu šesti měsíců. Po nich člověk zase přibere, když se vrátí k normálnímu životnímu stylu, ale tím už se nikdo nechlubí,“ říká Slimáková.

„Já jsem příznivce naprosté jednoduchosti, přirozenosti, žádných restrikcí, žádného počítání,“ říká specialistka na výživu, podle které, když se příliš soustředíme na počítání, tak navíc můžeme být ve stresu, při kterém se nám vyloučí kortizol a ten naopak podporuje ukládání tuků.

Čtěte také

„Pokud chcete zredukovat váhu, rozhodně nedoporučuji jít do toho s tím, že nejsem hezká, že potřebuju zhubnout. Jezme tak, abychom se cítili ve svém těle dobře,“ radí specialistka Margit Slimáková s tím, že zásadní je jíst základní a kvalitní potraviny, mít v jídelníčku zastoupen dostatek zeleniny, ovoce, ale i bílkovin, polysacharidů a tuků. Jejich správné rozvržení například ve formě tzv. "zdravého talíře" jde podle ní najít snadno na internetu. „Díky tomu si pak naše tělo brzy najde tu správnou váhu, ve které se budeme cítit dobře,“ říká Margit Slimáková.

5. NEPRAVDA: Káva je zdraví škodlivá

„Je pravda, že káva byla dříve viněna ze všeho škodlivého a v posledních letech zase jako by se studie předháněly v tom, jak prospívá zdraví,“ usmívá se specialistka na výživu Slimáková, podle které káva naprosté většině lidí opravdu prospívá. „Ale jen kvalitní káva, což není kávový dezert, jak já tomu říkám, tedy instantní káva s cukrem a šlehačkou,“ říká. Tedy, když budeme pít kvalitní neslazenou kávu, udělá nám to dobře.

Margit Slimáková

Jak je ale možné, že ještě donedávna se tolik mluvilo o škodlivosti kávy? „Jedním vysvětlením je, že ty dřívější studie o kávě byly nižší kvality,“ říká Margit Slimáková a vysvětluje: „Zaměřily se totiž na lidi, kteří pijí kávu ve velkém množství, ale nebraly v úvahu, že jsou mezi nimi i ti, kteří navíc kouří a posedávají po barech a pijí alkohol. Zkrátka autoři studií neoddělili škodlivost životního stylu od pití kávy. A proto ty dnešní studie, které toto vzaly v potaz, vychází jinak.“