Vodní dílo Pěčín v Orlických horách ožívá. Výhrady ale mají starostové, ekologové i obyvatelé obcí

8. duben 2016

Povodí Labe začíná připravovat stavbu přehradní nádrže u Pěčína v Orlických horách. Ta má zatopit zhruba 5 kilometrů údolí Zdobnice. Pod vodou zmizí vzácná příroda, pozemky a domy, ale také třeba silnice. Proti tomu stojí hrozící nedostatek vody pro lidi na Královéhradecku a Pardubicku. Záměr vlády se nelíbí řadě lidí, jejichž životy chystané dílo změní.

Řadu výhrad k chystané přehradě u Pěčína v Orlických horách mají starostové, místní lidé a ekologové. O prověření možnosti stavby čtyř přehrad rozhodla kvůli hrozbě sucha vláda.

Čtěte také

Připravovaný zdroj pitné vody má zaplavit 80 hektarů údolí Zdobnice - pod vodou by zmizely vzácné původní lesy, ale i silnice a tři desítky staveb.

„Určitě se mi to nelíbí. Člověk tady žije, něco vybudoval a teď má o všechno přijít a bude muset jít pryč," stavbě přehrady má ustoupit i dům Tomáše Madera. Jeho rodina žije v údolí po generace.

Jenže zájmy místních teď stojí proti možnému nedostatku pitné vody pro Královéhradecko a Pardubicko, říká generální ředitel Povodí Labe Marián Šebesta: „Bude posouzeno, který z těch zájmů je v tomtro případě převažující a zda ty ostatní mohou být kompenzovány. To znamená, pokud toto bude nalezeno, tak se bude moci stavět. Pokud ne, tak se stavět nebude."

Jednou z dotčených obcí je Zdobnice. Přehrada by tam zatopila hlavní přístupovou silnici, část katastru a několik domů.

Nezávislý starosta Ivan Párt je hned na začátku proti projektu: „ Obecně tím občané a chalupáři nic nezískají. Jsme účastníky řízení, takže vlastně budeme věcně dávat připomínky a budeme naše občany opravdu bránit."

Starostovi také vadí, že nádrž by nešlo využívat k rekreačním účelům.


Považuji za důležité, abychom připravili pro naše potomky projekt tak, aby pokud jej budou potřebovat, mohli jej vzít a postavit. Marian Šebesta, generální ředitel Povodí Labe

Odkanalizování území nad přehradou, nové silnice, odškodnění majitelů a další vynucené investice by podle Mariána Šebesty zaplatil stát: „Já považuji za důležité, abychom připravili pro naše potomky projekt tak, aby pokud jej budou potřebovat, mohli jej vzít a postavit. Samozřejmě, třeba to stihneme my, třeba to udělají oni."

Proti stavbě jsou i ekologové - na svazcích údolí rostou vzácné původní lesy.

„Jedná se o vzácné údolí, kde je spousta přírodních hodnot. Byla tam vymezena 1. a 2. zóna, což znamená nejcennější části Chráněné krajinné oblasti. Tam jsou části, které jsou chráněné podle evropské legislativy," říká vedoucí správy Chráněné krajinné oblasti Orlické hory David Rešl.

Mapa širší silniční sítě v zájmové lokalitě

Jak má ta budoucí přehrada vypadat?

O stavbě přehrady se začalo uvažovat už na začátku minulého století, dokonce v osmdesátých letech už bylo těsně před započetím prací, projekt ale zastavily společenské změny v roce 1989.

Teď se tedy projekt kvůli suchu oprášil - musíme ale říct, že se jedná o první návrh a teď se zjišťuje, co by stavba všechno ovlivnila a jak případné problémy řešit.

Existuje několik variant - třeba o konstrukci samotné hráze - tedy jestli bude betonová, nebo sypaná rozhodne až geologický průzkum.

První představa mluví o hrázi vysoké zhruba 80 metrů a dlouhé 300 mětrů nad soutokem Zdobnice a Říčky. Přehrada by byla dlouhá asi 5 kilometrů a voda by zaplavila plochu 0,8 kilometru čtverečního.

Co všechno by pod hladinou přehrady zmizelo?

Záleží na konečném rozsahu přehrady - ale řeč je o 28 stavbách - domy, rekreační chalupy a různé stodoly.

Pak je to jedinečná příroda - mluvíme o prvním pásmu Chráněné krajinné oblasti Orlické hory - proto je proti i správa CHKO.

Výhled od Masarykovy chaty

A pak jsou to také silnice.

Zdobnice bude muset vybudovat kanalizaci a odpadní voda se bude muset nějak dostat až pod samotnoou přehradu.

Všechny ty problémy bude stát kompenzovat?

Je to tak - pod vodou by zmizelo i několik kilometrů silnic - především dnes hlavní v zimě prakticky jediná přístupová cesta do Zdobnice.

S těmito problémy ale projekt počítá - z dnes odhadované ceny mezi 8 a 11 miliardami korun je půlka peněz na vynucené investice - tedy právě na nové silnice, kanalizace, kompenzace pro vlastníky půdy i dalších nemovitostí.

Konkrétní způsoby odškodnění budou ale jasné, až o nich rozhodne vláda a až se tedy o stavbě definitivně rozhodne.

Připomínáme, že vše je na začátku.

Povodí zatím oslovilo všechny dotčené, aby bylo jasné, co všechno a jak se bude řešit a zda je tedy vůbec možné přehradu u Pěčína stavět.

Spustit audio