Bude v Pardubicích přistávat Airbus A380?

12. listopad 2016

Pardubické letiště je největší v našem kraji. Teď píše svoji novou kapitolu. Bude komfortnější a nový odbavovací terminál ponese jméno Jana Kašpara. Pokud vše dobře dopadne, nad hlavami cestujících by se v něm měl vznášet historický stroj, model letadla Blériot.

Historie letectví má v Pardubicích velmi dlouhou a slavnou tradici. První létající těleso se nad městem objevilo v létě roku 1891, tehdy šlo jen o horkovzdušný balon francouzských vzduchoplavců Godarda a Surcoufa. To opravdové dobytí nebe, nejen pardubického, ale čekalo na dva slavné Čechy.

V roce 1909 se v Pardubicích odehrály první letecké pokusy bratranců Jana Kašpara a Evžena Čiháka. Pravda, trochu v tajnosti, protože se oba průkopníci české aviatiky z počátku obávali posměchu lidí. A tak svůj létající stroj zkoušeli na vojenském cvičišti v Jesničánkách v noci a za rozbřesku, v době, když bylo volné a zrovna se tam nepáslo příliš mnoho krav. Toto původní vojenské cvičiště, bylo ale během první světové války přestavěné na vojenskou nemocnici s "Karanténou".

Pardubické letiště

V roce 1929 se zrodil Východočeský aeroklub a začalo vznikat letiště na jeho současném místě. V té době byly vykoupené parcely u Kamenného dvora v katastru obce Popkovice. Slavnostně bylo letiště otevřené 3. května 1932, s plochou 25 hektarů šlo tehdy o jedno z největších letišť v republice.

Letadlo C-17 Globemaster III na pardubickém letišti

15. března 1939 obsadila pardubické letiště německá Luftwaffe a po osvobození letiště zůstalo vojenské. V roce 1993 začal na pardubickém letišti platit smíšený vojenský a civilní provoz. Dnes má statut mezinárodního vojenského letiště s povoleným provozem civilních letadel. Provozovatelem letiště je Armáda České republiky a civilní části akciová společnost East Bohemian Airport (66 % akcí vlastní Město Pardubice, 34 % Pardubický kraj). Letiště má vlastní tranzitní a odbavovací halu.

V jednom z bývalých hangárů pardubického letiště najdete i malé letecké muzeum. Součástí sbírek muzea jsou jedinečné repliky letounů z dob počátků aviatiky a repliky anglických, francouzských a německých vojenských letounů z první i druhé světové války.

Bude v Pardubicích přistávat Airbus A380?

Přistávací dráha pardubického letiště je dlouhá 2500 metrů, šířka je nadprůměrná, a to 75 m. „Délka dráhy je dostačující pro přistání typů letadel jako Boeing 737 nebo Airbus A300 a všechny jeho verze. Pokud bychom ale chtěli běžně přijímat třeba Airbus A380, už bychom dráhu museli prodloužit,“ vysvětluje ředitelka civilního letiště Hana Šmejkalová. „Není to ale nic nemožného, v budoucnu bychom to mohli realizovat.“

Pohled na letiště Pardubice z výšky

V současné době se letiště připravuje na zimní provoz a především ruskou klientelu. V létě budou opět z letiště startovat letadla do dovolenkových destinací, jako je Řecko, Černá Hora nebo Albánie. „Pardubické letiště má v plánu ještě víc rozšířit nabídku těchto letních destinací a také pravidelných linek,“ dodává ředitelka Hana Šmejkalová.

Kašparův odkaz v moderní stavbě

S podzimem příštího roku by měla skončit výstavba nového odbavovacího Terminálu Jana Kašpara a příjezdové komunikace, dohromady za čtvrt miliardy korun. Terminál by mohl ročně odbavit až 250 tisíc cestujících. Před terminálem bude plocha určená ke krátkému parkování. „Parkoviště k dlouhodobému stání budeme mít zatím provizorní, řádná parkovací stání se budou realizovat později,“ vysvětluje ředitelka civilního letiště Hana Šmejkalová.

V novém terminálu nebude chybět restaurace, novinové stánky ale ani duty free shop nebo VIP salonek pro klienty leteckých společností. Nad hlavami cestujících by se měl vznášet historický model Blériotu. S tímto typem letadla jsou totiž spojené průkopnické začátky aviatika Jana Kašpara. „Už jsem jednala s vedením Aviatické pouti i se stavaři o možnosti zavěšení stroje v hale budoucího terminálu. Zatím to vypadá velmi nadějně,“ uzavírá ředitelka civilního letiště v Pardubicích Hana Šmejkalová.

Vizualizace terminálu Letiště Pardubice
autor: BRA
Spustit audio