Chraňte své srdce před neduhy, ať bije co nejdéle

11. říjen 2017
srdce, puls, tep

Lidské srdce pracuje na principu pumpy a je to velký pracant. Celoživotně přečerpává 70 ml krve jedním stahem rychlostí 5 litrů za minutu. Pokud se náhle zastaví a do deseti minut nedostane první pomoc, dotluče. Příčinou u zdravých lidí a sportovců do 40 let jsou většinou skryté vady. Při zástavě je nejvíce postiženo samotné srdce a mozek, mohou to být i další orgány v těle.

„Kardiologové na severu Itálie vypracovali studii, při které spojili historii nemocného (například srdeční choroby u jeho předků) spolu se základním vyšetřením a EKG. U 90% dokázali odchylku, která by vedla k problémům, zachytit. V případě jakéhokoliv podezření na skrytou vadu, pacient postoupí další testy, včetně ultrazvuku. Při něm lékaři zkontrolují funkci srdeční svaloviny a chlopní. Také mohou využít tzv. katetrizaci – zavedení tenké cévky,“ popisuje primář kardiologie pardubické nemocnice Jan Matějka.

Pomaleji znamená, žít déle

Pacienti v akutním stavu mají vždy zrychlenou frekvenci. Je to tím, jak tělo bojuje a adrenalin žene srdce dopředu. „U řady chorob se pomocí léků snažíme tep zpomalit. Třeba po infarktu, srdečním selhání nebo při slabosti. Studie z přírody ukazují, že živočichové s pomalejší srdeční frekvencí žijí déle než ti, kteří mají rychlou,“ poznamenal Matějka.

Jednejte v klidu a hned

Člověk, který nereaguje na oslovení ani jiný podnět a nedýchá, je v ohrožení života. Pokud ho v tomto stavu najdete, zachovejte klid a volejte záchrannou službu. Druhým krokem je zprůchodnění dýchacích cest a zahájení resuscitace. Masáž srdce u dospělého člověka provádějte frekvencí 100 až 120 za minutu na hrudní kost. Hrudník by v tu chvíli měl klesnout o 5 až 6 centimetrů. V intervalu 30 zmáčknutí pak dvakrát vdechněte do úst. Pokud máte obavy z infekce, nebo hygienické podmínky nejsou ideální, vdechy můžete vynechat.

Prevence onemocnění

Abyste se onemocněním srdce vyhnuli, udržujte si přiměřenou stálou tělesnou hmotnost a denně se intenzivně pohybujte alespoň 30 minut. Jezte pestrou stravu, rozdělenou do 4-5 denních jídel, nevynechávejte snídani. Konzumujte dostatečné množství zeleniny (syrové i vařené) a ovoce.