Čtvrteční Noční linka: Známky, nebo slovní hodnocení?

19. červen 2025

Jak vzpomínáte na své školní hodnocení? Pamatujete si ten okamžik, kdy jste s napětím otevírali žákovskou knížku a hledali známky? Byly pro vás známky vždy spravedlivé, nebo jste si někdy říkali, že by bylo lepší slyšet slova než vidět čísla?

Co podle vás lépe vystihuje skutečné schopnosti jednička na vysvědčení, nebo upřímný popis učitele? Jak jste vnímali slovní hodnocení, pokud jste ho měli? Myslíte si, že známky motivují, nebo spíš ničí radost ze školy? A co vy dnes jak hodnotíte práci a úspěchy svých dětí? Chtěli byste, aby se u nás víc používalo slovní hodnocení, nebo jste zastánci tradičních známek?

Známky jsou v českém školství dlouholetou tradicí, která má své zastánce i odpůrce. Jednička až pětka na vysvědčení je jasný a jednoduchý způsob, jak vyjádřit úroveň žákových znalostí a dovedností. Slovní hodnocení přináší podrobnější zpětnou vazbu, ukazuje silné stránky, ale i oblasti ke zlepšení a může být pro dítě i rodiče srozumitelnější.

Nicméně jeho používání je náročnější na čas i schopnost učitele správně formulovat své poznatky. V mnoha školách se dnes kombinují oba přístupy známky doplňuje slovní hodnocení, aby bylo hodnocení komplexnější. V době, kdy se stále více mluví o potřebě rozvíjet kreativitu, kritické myšlení a sociální dovednosti, může slovní hodnocení pomoci lépe zachytit skutečný pokrok žáků. Důležité je, aby hodnocení motivovalo, ne odrazovalo.

Na vaše příběhy a vzpomínky se v dnešní Noční lince z Prahy těší Honza Macoun. Volat můžete během vysílání na telefonní číslo 731 800 900, psát na e-mailovou adresu: linka@rozhlas.cz, případně využijte webový formulář www.rozhlas.cz/linka.

YVETA|Zdravím Vás, pane Honzo a Nespavci. Škoda, že dnešní Noční linku nikdo nenařídil pracovníkům ministerstva školství jako povinnou přednášku či školení, aby slyšely na vlastní uši, jaký paskvil je slovní hodnocení. Zdraví Vás všechny máma 6 dětí, bába 14 vnoučat a bývalá učitelka a přeji všem dětem rodičům i kantorům klidné prázdniny.
Yveta|Dobrý večer,mrzí mě,že jsem byla liknavá a nezeptala se těch kteří už tvrdě spí , tedy svých vnoučat . Takhle mohu hovořit jen za sebe . V deváté třídě jsme psali sloh o návštěvě Vyšehradského hřbitova . Sloh se mi opravdu moc povedl ,ale když jsem psala o Haničce Maškové , nemohla jsem si vzpomenout jaké i sepíše ve slově mistryně ,a tak jsem dostala dvojku .Je to už téměř padesát let a dodnes to cítím jako křivdu . A tak dnes úplně vidím to slovní hodnocení : Sloh se ti moc povedl . Krásně si vystihla své pocity při vstupu do brány hřbitova atd. Jen mě zaráží námitky ,že by učitel slovní hodnocení nezvládl. Syn studuje vysokou školu ,chce učit na gymnáziu a občas před zkouškou říká ,že bude velmi těžká ,abych mu držela palce . Pak má jedničku . A slovní hodnocení ,že by nezvládl ?
Jar - váš oblíbený posluchač|U nás v Kanada je to jiné +A,A,-A , stejně s písmenem B , C nejhorší je D Plus učitel přidá poznámku , na co se soustředit, a navíc extra pochvala Zaleží na tom v kterém žák studuje , třída 1-4,4-6,6-12 Jari Britská Kolumbie
Helena|Nevim, jak je to, ci bylo v jinych zemich, ale s pouze slovnim hodnocenim ve skole (znamky jak jsem je znala z vlastnich skolnich let, neexistovaly - konkretne v Kanade, provincii Ontario) jsem se setkala uz pred vice nez 40 lety, kdy moje deti prinasely vysvedceni ze skoly. Me to pripadalo, ze je to rozhodne vice prace pro ucitele a take ze zrejme instrukce byly dany, aby hodnoceni bylo vzdycky pozitivni, vzdycky povzbuzujici. Na tom by nebylo nic spatneho, jen to vysvetluje, proc velka vetsina lidi, aspon tady v severni Americe, je velice sebevedoma a vsichni se chovaji tak, ze znaji uplne vsechno a v uplne vsem vynikaji. Nechci je nijak podcenovat, je to proste jina kultura a clovek je pak jenom docela sokovany, kdyz vidi v praci jak nekdo potreboval ctyri radky na papiru k vynasobeni cisla desitkou. Mozna ta znamka je lepsi nez dlouhy popis toho, v cem vsem je ten ktery zak vynikajici. Slovni hodnoceni podle meho vychovava uplne jinou kulturu uceni a znalosti, nechci hodnotit, jestli lepsi nebo horsi, jenom opravdu docela hodne jinou.
Dobromila Atalovičová|ZDRAVIM VAS MILY HONZO A VSECHNY SYN MOJI VNUCKY CHODI DO PRVNI TRIDY V PIESTANOCH UCITELKA ZAKY HODNOTI SLOVNE VYSVEDCENI BUDE ZA CHVILY CO NA NEM BUDE UVIDIME UCITELKA A RODICE JSOU VE SPOJENI ELEKTRONICKY NEBO CHYTRNYM TELEFONEM MOJI SYNOVE DOSTAVALI ZNAMKY DO ZAKOVSKE KNIZKY I SPRAVY RODICUM RODIC SI MOHL VSE KONTROLOVAT BYLA JSEM V TE DOBE SPOKOJENA BYLO TO PREHLEDNE JINA DOBA POKROKOVE DENI VSE JEN DOBRE ZDRAVI POHODU VAM HONZO TRPRLIVOST ZDAR A SILU AT SE DAM VSE PLNI PODLE PRANI VASE POSLUCHACKA DOBROMILA VIDIM VAS FESAKU
Iva|Dobrý večer, pan učitel nedává pětky? Bohužel většina učitelů učit neumí ano děti soupeři mezi sebou...ja jsem pro slovní hodnocení, ale málokterý učitel by to zvládnul a jednodušší je dávat známky... Zapište-li se s 5 máte pětky...
Bedřich |Dobrý večer pane Honzo každý učitel dělá rozdíl mezi žákama To je špatný systém. Učitel se má věnovat každýmu Žákovi. Jak je možný že jedna chyba dostane známka dvojku A druhý žák tři chyby dostane 2 nikde je chyba ale kde
Eva|Hezký večer. Mně bude 80 let a dávám přednost známkám. Mnoho let jsem postupně všem svým vnukům ukazovala svá vysvědčeni kde až do osmičky byly jen samé jedničky. Dnes jsem si pro zajímavost nechala od umělé inteligence vytvořit slovní hodnocení pro prvňáčka. Bylo to plné chvály a krásných slov ale jednička by byla lepší. Prima vysílání a pohlazení Barušce. Eva.
frantisek svaricek|DOBRY VEČÉR P.REDAKTORE A POSL.N.L.UŽ NĚKOLIKRÁT JSEM SE V NOČ.LINCE ZMÍNIL ŽE MĚ ŠKOLA MOC NEBAVILA,TAKÉ PODLE TOHO VYPADALO VYSVĚDČENI,ŽÁDNÁ SLÁVA,ZAMNOU BYLY DĚCKA S JEŠTĚ HORŠIMA ZNÁMKAMA. FRANTIČEK Z ŽIDLOCHOVIC.
Dana|Dobrý večer všem. Fakt nevím, komu by prospělo, kdyby se celý nateseny prvnacek přiznal domů s vysvedcenim, které si neumí ani přečíst namísto krásné jedničky. To je teda zase výmysl. Vysvědčení se známkami máme všichni sto roku schované.
Vlasta |Hezký večer já jsem pro známky víc to děti motivuje.
Michal Sedlák z Myšlína|Já se mírně přikláním k již zavedenému známkování. Slovní hodnocení ale není vůbec špatné. Jen aby se nám to nezvrhlo a vysvědčení potom nevypadalo spíš jako zpráva z pedagogicko-psychologické poradny. Anebo aby nakonec nezavládla obecná domněnka, že hlavní rozdíl mezi jedničkářem a čtyřkařem je v tom, že ten první se snaží vždycky a ten druhý jenom někdy. Učitelé si stejně časem utvoří vlastní seznam líbivě znějících fráziček, které budou ve svých hodnoceních žáků opakovat. A nakonec pak takové slovní hodnocení nemusí působit individualizovaně. A v krajním případě může působit dokonce jaksi „vyprázdněně“. Dobrou noc.
Pavel ze Židlochovic|Do dneška mám schované všechna vysvědčení i s učňáků a není to žádná sláva ale ani žádná ostuda dobrou noc
Josef Sedláček Žeravický|Dobrý večer. Domnívám se, že kreativitu, kritické myšlení a sociální dovednosti lze rozvíjet, ale ne u všech a u každého. Vše začíná v rodině, pokud tady není správný základ, těžko na něm, sebelepší učitel vybuduje kvalitní stavbu. Já jsem absolvoval strojní průmyslovku v Uh. Hradišti, a přesto, že jsem tam měl vesměs špatné učitele, jen díky své píli jsem maturoval "za 16". A ve vší skromnosti musím říct, že mám zkušeností, moudrosti a rozumu na rozdávání. Kreativní jsem nejen v zahradě a kuchyni, ale i v ložnici. Takže se mně dostává slovního hodnocení od starosty obce, dětí, vnuků, manželky Jiřinky a celé obce. Zdravím Vás, pane Honzo, máte skvělá témata.
autor: Honza Macoun